Blod, svette og trykksverte

70 år med Verdens Gang i stor jubileumskampanje som går ned minnenes landevei.

62059 7cdf3 original
62062 617cc original
62065 3eba9 original
62068 80a3c original
62071 4d497 original
62074 c943b original
62077 7127f original
62080 ad3ed original
62083 6a9cd original

I år er det 70 år siden Verdens Gang så dagens lys på den lyseste dagen. St. Hansaften 1945 ble VG grunnlagt av motstandsfolk. De hadde sloss for å gjøre Norge fritt og ville sloss for å holde det slik. Derfor startet de en avis som var både økonomisk og politisk uavhengig. En avis for alle, som skulle si det som det var. For demokratiets skyld. 70 år senere gjelder de samme verdiene. 70 år senere har VG vokst fra papir til skjerm og til levende bilder. 70 år senere har verden opplevd kriger og elendighet, men også utvikling og håp. Mange mener sikkert at 70-åringer ikke burde slå seg på brystet. I hvert fall ikke så hardt. Men vi tar sjansen. Vi ønsker å ta folk med på en tur ned memory lane og samtidig vise hvilken viktig rolle VG har hatt for å holde folk oppdatert det siste 70 årene.

– Det var nærliggende å lage en kavalkade av det som har skjedd i verden siden 1945, men det var viktig for oss å sette det i en VG-sammenheng. Derfor har vi latt et knippe av menneskene som har vært med på å bygge VG, representere viktige hendelser de selv har opplevd. Resultatet er 70 år komprimert ned til to minutter. Hendelser, store og ikke fullt så store, på godt og vondt, sier markedssjef Camilla Grund.

I løpet av to minutter gjør dessuten disse femten utvalgte en liten bragd i seg selv. I én tagning, med live projeksjon, uten klipp eller effekter, presenterer de 70 år med Verdens Gang.

Interaktiv historiefortelling preger bybildet

Reklamefilmen er ett av flere tiltak i forbindelse med markeringen av 70 års jubileet til VG. I tillegg lanserer vi en interaktiv historiefortelling som lar deg se historiene bak hendelsene, fortalt av menneskene i filmen. Mange av VGs historiske forsider vil også være sentrale i markeringen. Disse skal blant annet løftes frem i en fotoutstilling ute i bybildet i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger i sommer, og være bærere i både annonser og utendørs. I tillegg lager vi et eget jubileumsbilag i avisen den 23. juni.

– Det blir heller ingen bursdag uten is, sier Grund.

– Som bursdagsbarn flest er også vi glad i is! I samarbeid med Hennig Olsen har vi fått muligheten til å lage vår helt egen VG-kroneis om skal deles ut til 60.000 personer på ulike events i løpet av sommeren, og til alle som kjøper avisen hos Norges gruppen.