Best på humor. Dårligst på politikk

Sju politiske partier bidrar i TVNorges høstkampanje som både reklamerer for kanalens humorsatsing og oppfordrer folket til å bruke stemmeretten i lokalvalget.

64447 5b940 original
64450 5b9ed original
64453 8f1a4 original
64456 ecc02 original
64459 fc466 original
64462 99dcd original
64465 57fc6 original
64468 8da94 original
64471 e5ea4 original
64474 d30a6 original
64477 dbe44 original
64480 da555 original

– Det er vanskelig å få oppmerksomhet midt i en valgkamp, med mindre du er politiker, da. Vi tilbød politikere i alle stortingspartiene en plattform for å oppfordre alle nordmenn til å stemme, men da måtte de gjøre det på TVNorge-måten, altså med humor, sier creative manager i TVNorge, Katja Krogh.

Kampanjen er utviklet av TRY reklamebyrå, og består av sju reklamefilmer hvor hver politiker møter en eller to av TVNorges humorprofiler i en uhøytidelig kamp om oppmerksomhet. I tillegg har byrået laget fem ulike utendørsløsninger basert på kjente politiske postere.

Ikke fullt så god

– Utgangspunktet var å kommunisere at TVNorge er best på humor. Det å hevde at man er best på noe, blir gjerne litt mer sjarmerende dersom man samtidig innrømmer at det også er ting man ikke er fullt så god på, sier Torkild Jarnholt, som sammen med Bjørnar Buxrud har utviklet ideen for TVNorge.

– TVNorge skal ha ros for å tørre å rendyrkede sin posisjon som humorkanal i den grad at de faktisk oppfordrer seerne til å velge konkurrentene dersom de vil følge valgkampen, sier Jarnholt.

De sju politikerne som har stilt opp i kampanjen er Fabian Stang (H), Bjørnar Moxnes (Rødt), Trygve Slagsvold Vedum (SP), Rasmus Hansson (MDG), Raymond Johansen (AP), Abid Raja (V) og Mazyar Keshvari (FRP). TVNorge-humoristene i kampanjen er Espen Eckbo, Bård og Vegard Ylvisåker, Calle Hellevang-Larsen, Magnus Devold, Dansken & Fingern, Odd-Magnus Williamson, Bård Tufte Johansen og Harald Eia, Henrik Thodesen og Lene Kongsvik.

– Latterlig gøy

– TRY har utviklet en knallgod idé. De kjenner oss godt, og de skjønner oss. Teamet er en drøm å samarbeide med, og de har utformet plakatene til toppkarakter. Vi forener det beste av våre interne krefter og deres kompetanse i produksjonen av filmene og de øvrige aktivitetene, og det har rett og slett vært latterlig gøy å jobbe med denne kampanjen, sier Krogh.