IKEA spontaninviterer

Med årets katalogtema er målet å tilby kundene det de trenger for å gjøre det lettere å opprettholde måltidene som samlingspunkt.

64660 c86ec original
64663 fa0ac original
64666 89dc0 original

I den nye profilkampanjen fra IKEA møter vi en liten gutt som alltid har lyst på besøk. Han inviterer gjerne folk hjem, uansett om det passer eller ikke. Dramatiseringen er satt på spissen, men ifølge IKEAs egen verdensomspennende «Life at Home»-rapport kommer det frem at nordmenn er blant folkeslagene som oftest spiser måltidene sine alene. Fire av ti av de som bor for seg selv sier i IKEAs undersøkelse at de kunne tenke seg å spise sammen med andre oftere.

Med årets katalogtema «Alt dere trenger for å være sammen» har IKEA som mål å tilby kundene det de trenger for å gjøre det lettere å opprettholde måltidene som samlingspunkt.

Mer tid sammen med andre

– Med denne kampanjen ønsker vi å inspirere folk til å tilbringe mer tid sammen med andre, selv i en travel hverdag, sier markedskommunikasjonssjef i IKEA Norge, Cathrine Boije.

– Ofte går det litt prestisje i oss når vi inviterer venner på middag, og resultatet kan bli lange forberedelser, dyre handleturer og en god dose prestasjonsangst. Derfor slår vi et slag for enkle, spontane hverdagsmiddager med helt vanlig mat på bordet, utdyper Boije.

Kampanjen er utviklet av SMFB, og består også av web-appen «Din ÄTBAR», en forlengelse av restauranten IKEA ÄTBAR, som poppet opp på Grünerløkka i begynnelsen av august. Det er et verktøy nettopp for å invitere gjester på hverdagsmiddag. Invitasjonene som genereres har en snodig liten vri, ved at gjestene får velge hva det blir til middag når de svarer.