Leken visuell identitet for Fiken

Ny visuell identitet, språk, illustrasjoner og animasjoner, design av ny nettside, samt annonseformater i sosiale medier. For ikke å glemme sykkeldrakter!

69487 b5948 original
69478 96482 original
69481 722c4 original
69484 f5173 original
69490 34a9b original
69493 dc709 original
69496 f79d8 original
69499 daf5e original
69502 51b8a original
69505 b2ff8 original
69508 f7c53 original
69511 e7d48 original
69514 d4289 original
69517 85602 original
69520 ef7b7 original
69523 75ec5 original

Fiken.no har hatt en voldsom vekst det siste året og de har på kort tid klart å bygge et imponerende regnskapssystem skreddersydd for de minste bedriftene i landet og de er det mange av. Vi har hjulpet Fiken med en ny visuell plattform som målrettet kommuniserer mot disse. En av hovedutfordringene var å ta noe som oppleves som tungt og traust, som regnskap, og gjøre det levende og mer utradisjonelt i spåket. Man må finne en god balanse, slik at produktet ikke fremstår simpelt og useriøst, forteller daglig leder Mathias Haddal Hovet.

– Det Fiken gjør så bra, er at tjenesten oppleves langt mer intuitiv og krever mindre tilpassing, enn de store og mer kompliserte systemene. De er flinke til å være enkle når de skal være enkle, og snakker slik folk uten økonomiutdanning forstår! Fiken analyserer inn- og utbetalinger fra konto og plasserer disse på rett sted i regnskapet. Behagelig for de med få ressurser, altså.

Inspirerende prosess

– Vi kom til Heydays med et produkt, men uten identiteten som kunne formidle dette produktet. Dette har rett og slett vært en inspirerende prosess, inkludert bomskuddene som må til for å treffe blink til slutt. Vi føler Heydays virkelig har tatt til seg essensen og «sjelen» i det vi driver med. Vi har blitt utfordret på hvem vi er og hva vi står for, og Heydays har uttrykt dette i en identitet og design som vi føler formidler «Fiken» både internt og eksternt og som virkelig løfter oss både som selskap og gründere, sier Bendik Gill Bakken i Fiken.no.

Illustrert univers

– Utgangspunktet for Fikens identitet er å omfavne småbedriftene. Gjennom små lekne illustrasjoner forteller vi om de ulike brukerene og sørger for at de føler seg hjemme i produktet. Fiken har få kunder med mer enn tre ansatte, ofte bare én, da må det være intuitivt, enkelt og lite ressurskrevende.

– Vi jobbet tett med Fiken-teamet og jobbet oss gjennom listen av ulike typer selskaper som er registrert i kundebasen. Fra birøktere til snekkere, via tannleger og til privatdetektiver. Sjukt gøy egentlig, så dette ville overføre til det visuelle. Fiken sitt univers er nå skreddersydd for tilpassede budskap og annonsering mot alt fra fotografer, freelancere til detektiver og båtbyggere.

– Jeg synes dette oppdraget demonstrerer veldig godt hvordan vi i Heydays liker å jobbe med identitetsutvikling: Helhetlig og på tvers av flater, med fokus på godt håndverk, avslutter Mathias Hovet.

Involverte byråer

92392 d0313 original

Heydays