Avisen til folket

Bergens Tidende bryter ned muren mellom avishus og leserne ved å introdusere konseptet «Gjesteredaktøren».

70570 808a6 original

Bergens Tidende har satt seg som mål å bryte ned muren mellom avishus og leserne, dette for å møte nye tider hvor meningsbrytningen sosialiseres, og kampen om nye, yngre lesere er avgjørende for avisens fremtid.

I stedet for reklame som forteller deg at du blir klokere av å lese avisen, inviterte DDB hele Bergen til å nominere gjesteredaktører, seg selv eller andre, noen de mente fortjente en talerstol. Gjesteredaktørene har i samarbeid med redaksjonen produsert saker som ellers aldri ville nådd spaltene, både på papir og på nett.

– Bergens Tidende blir sett på som en konservativ avis. Det er friskt av BT å ta denne ideen så seriøst. Selv førstesiden av avisen og bt.no ble rosa og viet gjesteredaktørens toppsak. Blant flere aktiviteter med mål om å fornye journalistikken og bringe avisen inn i en ny tid, er Gjesteredaktøren et godt eksempel på hvordan man kan modernisere et kjent konsept, tilføre det nye elementer og dermed engasjere det brede lag av folket. Og ikke minst skape enormt gode resultater, sier det kreative teamet bak kampanjen.

Og som sjefsredaktør Øyulf Hjertenes sier det:

– BT skal ikke bare være en mediebedrift, men et medium for vestlendinger med noe å melde.