Sommerhilsen fra ANTI & Zlatan

ANTI / Non-Format har utviklet identiteten til Varner Ibrahimovich, merkevaren til Zlatan Ibrahimovic og Varner.

75841 7740b original
75835 f7c35 original
75829 72c95 original

Da den svenske fotballyndlingen Zlatan Ibrahimovic startet samarbeidet med den norske motegiganten Varner ble Anti valgt som byrå til å etablere merkevaren for det nye selskapet, Varner Ibrahimovic.

– For oss var det oppmuntrende å oppdage hvor fokusert Varner og Ibrahimovic var på at samarbeidet deres skulle handle om å skape noe sammen. Det ble klart at partnerskapet var et resultat av et felles ønske om å skape noe som er både nyttig og tilgjengelig for folk flest. Identiteten tok derfor utgangspunkt nettopp i den følelsen det gir når man både jobber og står sammen om noe: Når «jeg» blir til «vi» og «meg» blir til «oss». Initialene i Varner Ibrahimovich former ordet «vi» og det ble et naturlig fokus for selskapsfortellingen. Varner Ibrahimovich er et «vi»-selskap, hvor «vi» står for samhold, felles ansvar og felles verdier. Samtidig peker «vi» på selskapets Skandinaviske arv og setningen «vi are in this together» ble en nøkkelsetning i arbeidet med identiteten, sier kreativ direktør i ANTI, Kjetil Wold.

– Den egenutviklede typografien i navnetrekket gir klare referanser inn mot sportssegmentet, samtidig som den har en geometrisk og ujålete konstruksjon. «Vi»-ikonet vil hovedsakelig bli brukt som avatar på digitale flater, men selve ligaturformen gjentas også i navnetrekket, forteller Kjell Ekhorn, senior designer i ANTI / Non Format.

Kommunikasjonsdirektør i Varner, Jens Bonesmo, har mange år bak seg fra byrå siden og det har selvsagt gjort at prosessen rundt identitetsarbeidet har holdt høyt faglig nivå både rundt evnen til historiefortelling inn mot Zlatan og etableringen av navnetrekket.

– Kompetansen ANTI sammen med Non-Format besitter er unik i norsk sammenheng og de leverer både historiefortelling og designløsninger som er i topp-sjiktet av skandinaviske og internasjonale byråer sier Bonesmo.

– Identiteten er under implementering i disse dager å vi gleder oss til å få sett den i bruk sier administrerende direktør Kenneth Pedersen.

Involverte byråer

91126 20304 original

ANTI