Det første møtet

McCann med ny, nostalgisk reklamefilm for Grilstad Jubelsalami. Marius Holst har regien.

76204 59888 original

– Jubelsalami fra Grilstad er Norges klart mest solgte salami, mange synes den er like god som da den ble lansert i 1974. På mange måter har vi nordmenn tatt dette pålegget for gitt, selv om det egentlig er veldig fint at vi har slike små, trygge ikoner i matpakka og på kjøkkenbordet. For å gi den oppmerksomheten vi synes den fortjener, har vi derfor bestemt oss for å skyve den fram i rampelyset, sier produktsjef Anniken Askeland i Grilstad.

– Vi fant kjapt ut at Jubelsalami verken er rundere, lengre eller mer kortreist enn annen salami. Heldigvis var kunden enig. Dermed fikk vi gleden av å lete etter følelsesmessige knytningspunkter mellom målgruppa og merket, fremfor å finne på fiffige USP-grep. Fordelen med å jobbe med en klassiker som Jubelsalami er at det finnes en god del sannheter å ta tak i og utnytte til merkets fordel. Det syns jeg vi har fått til med denne filmen, sier Bjørn Erling Solberg i McCann.

– Det var jo fristende å vise hvor lenge dette pålegget har vært en del av nordmenns liv. Selv om pølsa er like god som før, tror vi folk synes det er fint å mimre litt om syttitallet, sier kreatørteamet Stian Birkelid og Jan Petter Ågren.