– Det er ikke noe problem å lage fine ting, dyre ting, robuste ting. Men for oss er lista lagt mye høyere. En stol skal ikke bare være behagelig å sitte på eller fin å se på, den bør for eksempel også være enkel å rengjøre. Utfordringen vår er å alltid lage møbler som tar hensyn til både form, funksjon, kvalitet, bærekraft og lav pris, forklarer Cathrine Boije, markedskommunikasjonssjef i IKEA Norge.
Med temaet «God design er mer enn det du ser» forteller årets IKEA-katalog om designprosessen hos IKEA mer dyptgående enn tidligere. I tillegg er den krydret med reportasjer som gir et innblikk i noe av det IKEA er opptatt av. Tre av møbelnyhetene er trukket frem som eksempler i TV-filmene.
– Vi skal lage produkter som er tilpasset folk sin varierte hverdag, og med disse filmene ønsker vi å vise frem et par av nyhetene vi er ekstra stolte av, fortsetter hun.
Kampanjen er, i god tradisjon, utviklet av SMFB.
– Målet vårt var å lage taktiske produktfilmer med en liten vri. Varehusene på IKEA er fylt med møbler som er designet på bakgrunn av gode innsikter. Oppgaven vår var å løfte frem noen av disse designtankene, og samtidig vise at IKEA forstår hverdagen til dem som skal bruke møblene, forklarer kreatør Pia Ølstad.
– Og da kan, for eksempel, en stol likså godt være et alt-mulig-oppbevaringsmøbel som et sted å sitte.
Kampanjen startet denne uka i alle kanaler, samtidig som katalogen ble lansert.