Nytt design for Øyafestivalen

Onsdag startet Øyafestivalen i Tøyenparken igjen. Bak festivalens nye design står Erland G. Banggren og Heydays.

85815 56201 original
85810 a69cd original
85811 e0b8d original
85812 56384 original
85813 a3dc7 original
85814 91b23 original
85816 cfa36 original
85817 3e2ed original
85818 dc17b original
85819 d5e85 original
85820 c188b original

I over ti år var Are Kleivan ansvarlig for Øyafestivalens visuelle uttrykk, men da han takket for seg etter Øya 2016 tok Erland G. Banggren over stafettpinnen. Og sammen med Heydays, som står for web, har de laget en distinkt og helt annen festivalprofil enn det Øya har hatt de siste årene.

– Etter elleve år takket Are Kleivan for seg som Øya-designer og ga viktige råd i prosessen med å finne ny designer. Begge to hadde veldig gode erfaringer med Erland, som blant annet har gjort noen andre jobber for Øya tidligere, sier Birgitte Mandelid, markedssjef i Øyafestivalen.

– Erland er veldig tydelig visuelt, og akkurat så pirkete og nøye som man må være når det er en festivalprofil, med alt innholdet den krever, som skal utformes.

Det har tidligere vært kun én føring for profilen, nemlig at den skal se ut som en festival. Den beskjeden fikk Banggren også, men med rom for å løse oppgaven på sin måte.

– For oss var det ikke noe poeng å fortsette i samme spor, selv om vi ikke kunne vært mer fornøyde med Ares profiler gjennom årene. Bytter man designer er det nødvendigvis et poeng at det synes, sier Mandelid.

Trendy hipster-ræl

– Vi falt umiddelbart for Erlands utkast til ny profil og referansene han brukte, som spenner fra gamle jazzcovere og hardcore-estetikk, til krigstyper og repetisjoner. Det er en veldig iøynefallende og stram profil som det er umulig å forholde seg likegyldig til, sier hun.

Og nettopp det å lage en iøyenfallende og oppmerksomhetsskapende profil har vært viktig for Banggren.

– For meg har det ikke vært viktig å lage noe pent, men jeg har ønsket å lage en helhetelig og sterk identitet. Noe som skaper engasjement og som legges merke til, på godt og vondt, kanskje? Det er ikke alle som liker at det er dratt på litt, sier han.

– En fyr på twitter mente det var noe trendy hipster-ræl og andre bare synes det er … støggt. Jeg lever godt med begge deler. Haha!

– Drømmeprosjekt

– Ved siden av å finne et distinkt uttrykk sammen med Erland, handler prosjektet i stor grad om å få systemet til å fungere på tvers av det analoge og digitale. Det er ekstremt mange flater å forholde seg til, så designet må skalere godt uten å miste karakter. Heydays har hatt ansvar for weben, hvor vi har lagt om ganske mye. Spesielt strukturering av innhold og tilrettelegging for mobil. Øya er et drømmeprosjekt og endelig slapp Are stafettpinnen!, avslutter Mathias Hovet i Heydays.

Involverte byråer

Erland G. Banggren