Et glass vann mot seksuell trakassering

The Saviour gir utesteder en mulighet til å gi gjestene et signal om nulltoleranse for seksuell trakassering – uten å ødelegge den gode stemningen.

88240 86e9f original
88242 cab70 original
88241 95f4d original
88243 8ee0d original
88244 ccd6d original
88245 89361 original

Som alle nå vet skjer seksuell trakassering i alle bransjer, men ansatte i utelivsbransjen er spesielt utsatt. For å få bukt med problemet fikk GK med seg to av landets mest profilerte bartendere til å utvikle det som alltid slår an på utestedene: En drink.

– The Saviour er ikke mer enn et fancy glass vann. Det spesielle med den, som med mange drinker og cocktails, er historien bak. Og ikke minst, budskapet den serveres sammen med, sier Trygve Tønnessen i GK.

The Saviour ga utesteder en mulighet til å bevisstgjøre gjester og gi dem et signal om at de har nulltoleranse for seksuell trakassering, uten å ødelegge den gode stemningen. Samtidig, og like viktig, var rollen drinken skulle ha ut mot de som jobber i utelivsbransjen.

Smugler inn et vanskelig tema

– Vi ville at drinken skulle fungere som en slags trojansk hest. Dette er et tema bransjen syntes det var vanskelig å ta opp, men drinken skapte en anledning for ledelsen og ansatte på utestedene til å snakke om det, om hvordan man ønsker å ha det på jobb og hva man skal gjøre hvis det skjer, forteller den andre halvdelen av det kreative teamet, Ole Henrik Stubberud.

Med to av landets beste bartendere med på laget ble det skapt seks unike drinkvarianter av helt vanlig vann fra springen. Hver og én av disse fikk et særegent tema gjennom garnityr og ingredienser, og ble portrettert, stylet og fotografert til å være en opplevelse i seg selv.

Bredt samarbeid

Drinken ble lansert i samarbeid med seks av Oslos mest populære utesteder, blant annet Kulturhuset og Jæger, ved inngangen til julebordssesongen. Siden har barer og utesteder over hele landet satt den på menyen.

Bak kampanjen står Arbeidstilsynet, Likestillings- og diskrimineringsombudet, KS, NHO Reiseliv, Fellesforbundet, Virke og Parat. Men alt av materiell var strippet for avsenderidentitet.

– Selv om et samlet norsk arbeidsliv står bak kampanjen ville vi at The Saviour skulle stå usignert. Vi ønsket at utestedene skulle ta materiellet i bruk og gjøre initiativet til sitt eget. Saken er uansett langt viktigere enn hvem som står bak, avslutter Trygve Tønnessen.

Involverte byråer

55007 d2ec6 original

Geelmuyden Kiese