RusOff

Helsedirektoratet og Dinamo tar diskusjonen om alkohol i jobbsammenheng.

Helsedirektoratet har utarbeidet en kampanje (RusOff) som skal motivere ledere i offentlige bedrifter og etater med å ta opp en tematikk som for mange ledere både er lite lystbetont og kanskje ikke har blitt prioritert godt nok. Dette handler ikke om å forby hverken vinlotteri eller lønningspils, men om å motivere til å ta debatten om hvordan de ansatte vil ha det på jobben.

– Med utgangspunkt i arbeidstakere ønsket vi å snakke om deres situasjon på en sjarmerende måte, en måte alle kan kjenne seg igjen i uten å bli konkret på enkelte jobber eller arbeidsmiljøer. Å være sammen med kolleger etter arbeidstid pleier jo å være hyggelig. Men som filmene viser, er det enkelte ting som er verdt å tenke litt over. Derfor valgte vi å legge handlingene på et sirkus, der ulike typer ansatte representerer forskjellige problemstillinger, sier det kreative teamet, Helge Svendsen og Morten Kristiansen.

Behov for tydeligere kjøreregler

Undersøkelser viser at 7 av 10 ønsker klarere retningslinjer rundt alkohol i jobbsammenheng. #MeToo som har eksplodert i nyhetsbildet den siste tiden har også tydelig vist behovet for at flere bedrifter og organisasjoner har behov for en diskusjon rundt tydeligere kjøreregler.

– Vi oppfordrer alle arbeidsplasser til å utarbeide en policy/kjøreregler om alkoholbruk, sier avdelingsdirektør Øyvind Giæver i Helsedirektoratet.

Dinamo har utviklet kampanjen som består av fire filmer og en nettkampanje som ledere skal bruke i sin dialog med de ansatte: : «Hestemann» (som du også ser i mediespilleren), «Sirkusdirektør», «Trapes del 1» og «Trapes del 2».

– Vi valgte et konsept fra Dinamo, som tar problemstillingen med hensyn til sikkerhet, fravær, sosialt press og ledelse på alvor, samtidig som det presenteres på en veldig tiltalende og morsom måte, sier Maj Berger Sæther i Helsedirektoratet.