Persbråten ble sett på som en lokal skole for vestkantungdom, og var i liten grad førstevalget til elever fra andre deler av byen. Dette til tross for et høyt akademisk nivå og en attraktiv idrettslinje som tilrettelegger for de som ønsker å satse på idrett ved siden av skolen.
Toppidrettstenkning inn i undervisningen
Persbråten ønsket derfor å tiltrekke seg ambisiøse og talentfulle elever fra hele byen ved å gjøre de bedre kjent med skolens fagtilbud og unike filosofi, der de har tatt toppidrettstenkning inn i undervisningen – også i tradisjonelle skolefag.
Løsningen ble en profil inspirert av sportsmerker som Nike og Adidas som kommuniserer at Persbråten er skolen for deg som ønsker å utvikle talentet ditt, enten det er i matematikk eller alpint, eller begge deler.
– Den nye profilen har blitt akkurat så kul og framtidsrettet som vi ønsket oss, forteller Persbråten-rektor Elin Stavrum.
– Vi har følt oss «hjemme» i den fra første stund. Det skal bli spennende å arbeide med å fylle den med enda mer innhold. Å samarbeide med Ernö har vært enkelt. De har skjønt våre behov og knappe rammer og styrt oss gjennom prosessen på en ryddig måte. Det har vært gøy å arbeide sammen med Ernös kreative folk.
Ambisjoner og selvtillit
– Videregående skoler er ikke en kategori som er spesielt kjent for spennende og målrettet kommunikasjon, noe som er overraskende med tanke på at det er stor konkurranse om elevene, og at målgruppen er særdeles bevisst på hva deres valg forteller omverdenen om dem. Da Persbråten kom til oss var de fulle av ambisjoner og selvtillit, både på egne og elevenes vegne, og vi ville derfor lage en profil som reflekterte dette, sier rådgiver Marius Dønnestad i Ernö.
Alle bildene er tatt av fotograf Pål Laukli og viser elever som går på skolen.
I tillegg til film er det også produsert brosjyrer samt en rekke løsninger for bruk i SoMe.
Involverte byråer
Ernö