Ny kurs for Wilhelmsen

Design Container fikk oppdraget med å utvikle en ny strategi og visuell identitet for det nye selskapet, som fusjonerte med svenskeide Wallenius i april 2017.

89482 80d49 original
89483 b9902 original
89484 1d9b6 original
89485 8fc3e original

Den 156-år gamle merkevaren Wilhelmsen har satt en ny kurs. Arbeidet ble gjennomført i tett samarbeid med den globale ledergruppen i det fusjonerte selskapet. Prosjektet inkluderte fasilitering av globale workshops for å komme frem til en felles plattform og verdigrunnlag, samt utarbeidelse av ny merkevarestrategi, som igjen har resultert i en ny logo og profilprogram.


Selve profilen har Christian Rene og Jessamine Jones hos Design Container hatt hovedansvaret for. Den nye logoen er en moderne tolkning av en tradisjonell W. Sirkelen gir assosiasjoner til både jordklodens form, tegnet for grader som blir brukt i navigasjon og et livssyklus perspektiv.


– Det har hele veien vært viktig for oss at den nye identiteten skal være i tråd med Wallenius Wilhelmsens strategi, «Defining logistics for a world in motion». Vi har latt oss inspirere av møtet mellom sjø, land og kundens livssyklus tankegang, noe som reflekteres i identiteten gjennom sirkelen i logoen og det grafiske elementet «pillar & anchor», sier Christian Rene og Jessamine Jones.


– Det er krevende å skulle forene ulike kulturer med forskjellige utgangspunkt mot et felles mål og budskap, samtidig som selskapet står i store endringsprosesser. Dette gjelder både for WW og for bransjen globalt. Det har vært et spennende år, og det er klart at når man jobber så tett med en kunde så blir man godt kjent. Jeg er imponert over hvor stor innovasjonskraft som bor i WW, og hvordan de har endret seg og innovert opp igjennom årene. Med endringsinnstilling og en sterk vilje til gjennomføring er jeg sikker på at de kommer til å være en av de ledende globale aktørene innen logistikk i lang tid fremover, og være med å redefinere sin bransje, sier Kjersti Olsen, konsulent i Design Container.


– Det siste året har både vi og våre kunder blitt mer internasjonale. De fleste av våre kunder konkurrerer i et nordisk eller globalt marked. Vi orienterer oss ut av Norge og ser også på muligheter for en mer Nordisk tilstedeværelse, kommenterer byråleder Linn-Cecilie Linnemann.

Involverte byråer

50709 52baa original

Design Container