Ikke alle vet at Hatting er dansk og har laget bakervarer helt siden 1947. Enda færre vet at Hatting faktisk er en by i Danmark hvor det opprinnelige «Hatting Bageri» lå. Det var utgangspunktet for at Try har lekt seg med danske stereotyper i den største satsingen noen gang fra Lantmännen Unibake Norway, som markedsfører Hatting i Norge.
– Nordmenn har vokst opp med disse rundstykkene i frysedisken, men ikke alle har fått helt med seg at det er Hatting de har plukket med seg hjem fra butikken. Nå som konkurransen hardner til, var det viktig å minne forbrukerne på at det er forskjell på rundstykker. Det spesielle med Hatting er at de har sitt utspring i dansk bakerhåndverk, og at de sjokkfryses før de sendes til for eksempel Norge, sier konsulent i Try, Yngve Holteberget.
Fra denne uken går Hatting på lufta i sosiale medier, digitalt og på TV, med dansk fortellerstemme og ordentlig dansk stemning.
– Det er selvsagt en stor fordel å være så tett assosiert med kategorien som Hatting er, men konkurransen har hardnet til og tiden er nå moden for å styrke Hattings posisjon.
Vi gleder oss til å gi litt ordentlig, dansk godstemning til det norske folk, sier markedssjef Elin Renbjør i Lantmännen Unibake Norway.