MatPrat med ny webserie: Erlend Elias og grillen

Gjennom webserien «Erlend Elias VS Grillen» ønsker MatPrat å inspirere og engasjere det norske folk til å bli dyktige grillmestere.

Erlend Elias Bragstad og Anette Fjelleng Hansen3

Vi vet at nordmenn elsker å grille, men at de gjerne skulle spist mer variert og ikke bare pølser og hamburgere til middag. Gjennom webserien «Erlend Elias VS Grillen» ønsker vi å inspirere og engasjere det norske folk til å bli dyktige grillmestere! Og så er det jo sånn, at de macho mannfolka stort sett regjerer bak grillen, DET vil vi gjøre noe med!

Erlend Elias i ny webserie

Vi har derfor tatt mannen som bruker grillen som pyntehylle på terrassen, puttet han i en grilldress og gitt han et kræsjkurs i grilling. Etter noen svidde fingre og diverse nordnorske banneregler, ga vi Erlend Elias en real utfordring: En grillkamp mot tidligere verdensmester i grill og barbecue, Bjørn Tore Teigen. Så, det store spørsmålet er; kan man gå fra amatør til grillkonge av Torshovdalen på én dag?

– Jeg har ikke grillet mye i mitt liv, og har som regel bare spist grillmat når jeg har fått det servert, mye av grunnen er vel for at jeg ikke har hatt grill. Men nå har jeg fått en utfordring. Jeg skal gå fra å være en amatør til en grillkonge på rekordtid. Dette kan bli interessant – vi får se hvordan dette går! Så håper jeg at jeg kan lære såpass mye at jeg kan servere både familie og venner deilig grillmat utover sommeren, sier Erlend Elias Bragstad.

Gjennom webserien, «Erlend Elias VS Grillen», som består av fire episoder, ønsker vi å vise at alle kan grille – ikke bare de macho mannfolka. Vi skal med dette gi tips og triks til grilling, inspirere nordmenn til å spise mer variert grillmat, ikke bare velge de enkle middagsløsningene. Alt pakket inn i et underholdningsunivers.

– Med en god dose humor koblet sammen med kunnskap og en rimelig stør kløne bak grillen, ønsker vi å skape en gnist hos alle grillamatører der ute. Jeg har selv lært å grille ved å lage disse filmene og håper det vil skape grillglede og grillselvtillit hos flere nybegynnere! sier filmprodusent og konseptutvikler i MatPrat, Silje Larsdotter Hådi-Siverts.

Om kampanjen

MatPrat har løst konseptutvikling, kreasjon, strategi og filmproduksjon av alle filmene inhouse. Produksjonen ble rigget av inhouse produsent og frilansere, regissør ble hentet fra NRKs «Svart Humor», Audun Selsjord Bratlie. Postproduksjon ble gjort hos Clockwork.

– Vi kunne ikke hatt en mer riktig regissør til konseptet, Audun er en solid og ung humorregissør med en unik styrke på historiefortelling, sier Larsdotter Hådi-Siverts.

Medieplan er løst i tett samarbeid med MediaCom. Produksjonen har endt opp som 5 langfilmer på mellom 5-7 minutter, en trailer for konseptet i alle formater og 21 sosiale medier filmer i alle formater, totalt 29 filmer. Kampanjen kjøres nå ut på Facebook, Instagram, InstaStories, Snapchat, på Youtube med masthead, som PlayAds på norske nettaviser, og hovedfilmene er publisert på Youtube, IGTV og matprat.no. Influencer Erlend Elias deler innholdet i sine plattformer.

– I forbindelse med webserien har MatPrat også opprettet en IGTV konto, Instagram sin nye kanal og utfordrer til YouTube. Vi har i utgangspunktet ikke skutt hele serien i høydeformat slik tjenesten foretrekker, men i 16:9. IGTV ble tilgjengelig etter serien var produsert, og vi ønsket virkelig å teste den med dette innholdet. Så det vi har gjort, er å flippe hovedfilmene -90 grader slik at filmene fyller hele skjermen. Dette er en spennende ny flate og vi er tidlig ute med slikt innhold på IGTV, sier Silje Larsdotter Hådi-Siverts.