Smak sakte

Hennig-Olsen lanserer Sakte kjærna iskrem i samarbeid med ANTI.

90203 8ea67 original
90204 e521f original
90205 a679e original
90206 96c50 original

Den nye iskremen til Hennig-Olsen er inspirert av merkevaren fra 1924. Fra den gang iskremen ble kjernet for hånd og blandet med naturlige ingredienser uten konserveringsmidler. Det var bestefaren til dagens administrerende direktør (Paal Hennig-Olsen) Sven Hennig-Olsen som tok med seg teknikken fra Amerika til Kristiansand og bygde det som i dag er blitt en av landets mest folkekjære merkevarer.

Is-produksjon på halv fart

– Da vi skulle lage en helt ny iskrem var det naturlig å se oss tilbake for å finne inspirasjon. Og det fant vi i den opprinnelige teknikken som gjorde Hennig-Olsen kjent på 1920- og 30-tallet. Ved å skru ned tempo i produksjonen med over 50 prosent klarer vi å lage en iskrem som ivaretar de naturlige ingrediensene på en god måte, samtidig som konsistensen på iskremen blir ekstra kremete og digg. Vi har ganske enkelt laget en helt naturlig is på gammeldags vis, med deilige nye smaker, sier Marianne Høy-Eriksen som er markedssjef i Hennig-Olsen.

Prosjektet har Hennig-Olsen jobbet med over flere år, hvorav de siste året sammen med ANTI. En rekke analyser, tester, fokusgrupper og ikke minst en god del liter iskrem har gått med til å finne frem til merkevaren, designet og kommunikasjonen til det som nå har blitt Sakte kjærna iskrem.

Enkelt og uten nykker

– I begynnelsen av prosjektet testet vi ulike uttrykk som vi trodde kunne være interessante, men underveis i prosessen ble det stadig tydeligere for oss at vi måtte gjøre det like enkelt som man gjorde det på 20-tallet, ettersom produktet også er det, sier Behnam Farazollahi i ANTI.

– Derfor har vi landet på et veldig deskriptivt navn med et sobert uttrykk uten for mange teknikker eller nykker. Vi har fremhevet mange av de gamle elementene fra Hennig-Olsens lange historie på selve pakningen og lagt til en stilisert illustrasjon av iskremkulen. Totalen har ydmyke nikk til historien, men føles ikke gammeldags. Vi var opptatt av å ikke bli for tilbakeskuende, men heller bruke historien som et fortrinn, fortsetter Farazollahi.

Animert univers

Etter at strategi, navn og design var på plass fikk ANTI også oppdraget med å utvikle kommunikasjonen til lanseringen. Dette har blitt løst sammen med Animasjonsdepartementet.

– Det var naturlig å videreføre linja fra designet med å holde fokus på det enkle og være direkte. Derfor har vi laget et fristende animert univers som forklarer hva Sakte kjærna iskrem er på en effektiv måte. Her har vi fått super hjelp fra J.C Ferner Apalnes og et kjempedyktig team fra Animasjonsdepartementet som har bygd og satt sammen dette for oss, sier Sindre Fosse Rosness og Bård Rostrup Gabrielsen som utgjør ANTIs kreative team på jobben.

– Lanseringen og salget har gått veldig bra, så nå vi gleder oss bare til fortsettelsen, avslutter Marianne Høy Erikstad i Hennig-Olsen.

Utmerkelser

  • Gullblyanten 2018 Pakningsdesign