Få det fint når du flytter hjemmefra

Ved skolestart i år lanserte KID Interiør for første gang en kampanje rettet direkte mot studenter.

Ved skolestart i år lanserte KID Interiør for første gang en kampanje rettet direkte mot studenter. KIDs vanlige slagord «Få det fint» ble byttet ut med «Få det fint når du flytter hjemmefra», mens budskapet, stilen og historiefortellingen i kampanjen ble skreddersydd målgruppens medievaner og plattformene den skulle distribueres i. Dentsu Aegis-byråene Vizeum og Isobar fikk oppgaven med å konseptualisere og planlegge kampanjen, som igjen ble utformet sammen med kunde og produksjonsselskapet Go Electra.

– Vi ønsket å nå ut til studentene for å vise at vi er et godt alternativ til IKEA. Vi har jo en stor fordel som har 140 butikker spredt rundt i landet i tillegg til nettbutikk. Målsetningen med kampanjen var god dekning i målgruppen og at flest mulig skulle se hele filmen. Vi er veldig godt fornøyde med resultatet. I tillegg til å nå primærmålsetningen, at målgruppen skulle få med seg budskapet i filmen, pakketerte vi egne studentpakker på nett og i butikk. Disse ble utsolgt to ganger i løpet av kampanjeperioden, forteller Mona Kotte-Eriksen, som er markedssjef i KID Interiør.

Vrien målgruppe

– For oss er det spennende å få være med å forme historiefortellingen når en så sterkt etablert merkevare bestemmer seg for å framoverlent fokusere på en helt ny, og såpass vrien målgruppe, sier Magnus Bettum, kreativ leder i Isobar.

For å fange oppmerksomheten til de unge i digitale flater, er man helt avhengig av et kreativt konsept som spiller på de unge sine premisser, kombinert med strategisk medieplanlegging. For Kid sin studentkampanje traff vi «spot-on» på nevnte parametere og kampanjen ble en suksess.

– Godt innhold engasjerer

– Med begrensede mediebudsjetter oppnådde vi over 120000 fullførte visninger i en snever målgruppe på i underkant av 350000 personer. Fullførte videovisninger var 118 prosent over målsetning og viser at godt innhold engasjerer også yngre målgrupper til å se kommersielle budskap, sier Stian Rogert Kristiansen, Head of Digital i Vizeum.

Kampanjen ble distribuert på Youtube, Facebook, Instagram og Snapchat i tillegg til egen landingsside på kid.no.