Hva heter du – egentlig?

Vipps og Anorak avslører mellomnavn i ny kampanje.

Vipps er i full gang med sin nye byråkonstellasjon, og nå er Anorak klar med sin første aktivitet i samarbeidet. «Vipps – Stolt avslører av mellomnavn» er en aktivitet for å minne folk på Vipps, kanskje logge deg inn i appen for å finne ut noe nytt om vennene dine, og ikke minst gi folk enda en grunn til å bli enda litt mer glad i merkevaren.

Flere filmer følger under.

Bakgrunn

Vipps har på drøye tre år blitt allemannseie og en av Norges både mest kjente og best likte merkevarer. Men dette er ikke en posisjon Vipps tar for gitt, og jobber bevisst hver dag for å levere på forventningene som følger med. Helt fra lansering av har kommunikasjonen vært like lekende enkel som tjenesten, og blitt til snakkiser. I dette tilfellet var inngangen motsatt, og kommunikasjonen tar utgangspunkt i en liten snakkis, som har ført til humring og smil blant observante brukere en lang stund.

Løsning

Alle vippsere har ikke bare funnet en befriende enkel måte å betale på, men bruken av Vipps har også bydd på noen overraskelser, eller kan man kalle det «avsløringer»? For hva vet du egentlig om vennene dine? Vet du for eksempel at Kine ikke bare heter Kine, men egentlig Kine Merete? Det vet Anorak nå, ikke bare fordi de har blitt kjent med Kine, men fordi Vipps i tre år faktisk har avslørt folks mellomnavn. Noen ganger til et lite skuldertrekk, noen ganger som en overraskelse og de fleste gangene bare en liten humring og et smil. Dette er poengtert i en liten sjarmør-etappe av en aktivitet: «Vipps, stolt avslører av mellomnavn.»

– Ja til alle former for funksjonalitet

− Når mennesker møter teknologi skjer det av og til uventede og fine ting. Som for eksempel at Vipps-brukere plutselig oppdager venner og bekjentes ukjente mellomnavn. Vi synes det ligger en kraft i at Vipps anerkjenner hvordan folk finner nye måter å bruke appen deres på. Ja til alle former for funksjonalitet, sier Peter Edward Power og Lars Holthe, to av kreatørene som står bak kampanjen.

− Selv om vi nå leverer mange flere tjenester enn vennebetaling, er det fortsatt viktig å minne brukerne på hvor befriende enkelt det er å vippse bare ved bruk av et telefonnummer. At vi i tillegg lærer nye ting om hverandre, som folks mellomnavn, synes vi er en morsom innsikt å bruke i kommunikasjonen. Mellomnavn-kampanjen er tett på tjenesten vi leverer, og er et rikt konsept som også gjør at vi skal bli bedre kjent med nye kolleger etter fusjonen mellom Vipps, bankID og BankAxept i sommer, sier Kine Merete Bergseth i Vipps.

Aktiviteten går på lufta i sosiale kanaler, online video, TV og kino, og kanskje blir det noen små overraskelser internt i Vipps også.