Kunden fra Helvete

ANTI feirer 10 år i utfordrerposisjon med ny visuell identitet.

91114 997d8 original

A New Type of Interference (ANTI) ble grunnlagt av Kjetil Wold og Kenneth Pedersen i 2008, og feirer 10 år i utfordrerposisjon. Det er en god anledning til å lansere ny identitet og se frem mot de neste 10.

– Vi startet som bransjens svar på et disruptivt lite punkband. Punk, faenskap, Dead Kennedys, norsk sortmetall og jeansmerket Anti Sweden var komponenter som var viktige for oss i oppstarten og hjalp å sette oss på kartet, sier grunnlegger og kreativ direktør Kjetil Wold.

10 år senere har bandet vokst og det som aldri skulle bli større enn 13 teller nå nærmere 100 musikere.

– I dag spiller vi på de største scenene, men uansett vil alltid utgangspunktet være hvordan vi jobber innenfor A New Type of Interference. Hvorvidt kunden heter Telenor, Coop, DNB, Netflix, Bergens Tidene eller Henie Onstad, om det er en ny tv-serie eller profiler som skal lanseres er ett fett. Vi ser fremdeles etter hva som skiller seg ut, hva som skal til for at kundene våre skal bli sett og nå sine mål, sier grunnlegger og administrerende direktør Kenneth Pedersen.

«Hva er egentlig en ANTI-identitet?»

– Kravene til den visuelle identiteten har i likhet med selskapet og behovene i markedet vokst. Der man før kunne klare seg med langt færre identitetselementer, trenger man idag tilpasningsdyktige systemer som evner å kommunisere på tvers av plattform, format og diverse fysiske og digitale begrensninger. «Hva er egentlig en ANTI-identitet?» ble et spørsmål som Oslo, Bergen, Hamar, Trondheim & Minneapolis jobbet tett for å finne svaret på, fortsetter Wold.

Måtte utfordre det etablerte

Kreativ direktør Endre Berentzen i Bergen og Trondheim forteller litt om prosessen og resultatet.

– Da vi skulle lage en ny ANTI-identitet måtte vi utfordre den etablerte måten å tenke merkevaredesign på. Én etter én plukket vi vekk elementene som tradisjonelt utgjør byggesteinene i en identitet. Uten en definert logoform tok typografien over, uten farge ble typografiske regler viktigere, og så videre. Til slutt stod vi igjen med prinsipper og systemer som bygger gjenkjennelse i hvordan de opptrer på de ulike flatene de er tilstede på. Vi mener at designet vi har landet på er sterkt nok til å være uavhengig av skrifttype, farge, bildestil, sekundære elementer og fast logoform. Interference i språket og høy gjenkjennelig kvalitet i utførelsen er alt som trengs.

Involverte byråer

91126 20304 original

ANTI