Unge Ferrari x Jaguar

Jaguar og den norske artisten Unge Ferrari har inngått et musikalsk og teknologisk samarbeid om å lage musikk på en helt ny måte.

I den nye Jaguar PACE-kampanjen viser bilmerket seg fra en ny side. Jaguar ønsket å snakke til en ung og urban målgruppe, og endre oppfattelsen fra å være tradisjonell til å skape assosiasjoner til innovasjon og moderne design.

Løsningen ble et samarbeid med Unge Ferrari, en av Norges mest aktuelle artister. Jaguar har tatt del av lanseringen av artistens nye album «Midt Imellom Manisk og Magisk». Kampanjen ble et musikalsk samarbeid hvor albumets første låt «Ung og dum» ble remixet ved hjelp av programvare fra Jaguar I-PACE og data fra artistens kjøremønster.

– Vi synes det var spennende å bli utfordret på å snu om kommunikasjonen fra å snakke på Jaguar sine premisser og heller bygge en kampanje rundt artistens univers. Det å kunne ta del i noe så stort som en albumlansering er helt unikt for oss som merkevare, sier An V. Ho i Jaguar Land Rover Norway.

Overdrive.Oslo og EKKO Agency

Konseptet og kampanjen er et samarbeid med mellom Overdrive.Oslo og EKKO Agency. Byråene har jobbet sammen med ideen om at Jaguar kunne hekte seg på Unge Ferrari-universet og hans nye albumlansering.

Overdrive.Oslo har vært ansvarlig for idé-utvikling, art direction, mediestrategi og event- og filmproduksjon. EKKO Agency har vært ansvarlig for idé-utvikling, artistsamarbeid, remix-produksjon og music supervision.

– Jaguar har vært veldig tøffe som har gått all-in og endret kommunikasjonen drastisk. Det er ikke ofte man ser verken Jaguar eller bilreklame på denne måten, sier byråleder Elise Sandbu i Overdrive.Oslo.

Kampanjen ble introdusert med en kampanjefilm som etablerer samarbeidet mellom Unge Ferrari og Jaguar. I filmen har visuelle virkemidler med musikkbølger og refleksjoner i bilen for å skape en rød tråd mellom Jaguar I-PACE og produksjonen av remixen.

Distinkt visuelt fotavtrykk

Som en del av kampanjen inviterte Unge Ferrari og Jaguar influencere og bransjefolk til en eksklusivt lyttesession av artistens nye album. Eventet ble spredt i sosiale medier og fikk en høy dekning i ønsket målgruppe. Med et distinkt visuelt fotavtrykk er innholdet lett gjenkjennelig i sosiale medier. Eventet ble brukt som set for kampanjefilm for Jaguar. Filmen har blitt spredd av artisten, influencere, media og Jaguar under kampanjeperioden.