Det er nå et og et halvt år siden Andreas Rød Skilhagen valgte å forlate sin stilling som kreativ leder i Aftenposten for å etablere selskapet Skilhagen. I disse dager lanseres en omfattende nettside hvor nye og eldre prosjekter blir presentert.
– Min bakgrunn og erfaring går på tvers av ulike bransjer, noe jeg opplever som stadig mer relevant. Reklamebyråer ansetter journalister og aviser starter egne content-byråer. Og, i en tid hvor man må fange oppmerksomheten umiddelbart, opplever jeg at design og visuell historiefortelling aldri har vært viktigere. Med den nye nettsiden ønsker jeg å synliggjøre nettop dette.
Fra Fabrica til Node
Intensjonen bak etableringen av Skilhagen har vært å samle erfaring, kompetanse og nettverk i et eget selskap, hvor fokuset er innholdsproduksjon, art direction og design. Utover bakgrunnen fra Aftenposten, har Andreas Rød Skilhagen jobbet som art director for byråer som DDB og Bates, samt vært en av grunnleggerne bak det anerkjente designbyrået Node Oslo.
– Min redaksjonelle, innholdsbaserte tilnærmingen til kommunikasjon har sitt utspring fra oppholdet på Fabrica, Benetton Groups communication research centre, hvor jeg var stipendiat og tilbragte et år i 2004.
Skreddersydde team
Forretningsmodellen til Skilhagen baserer seg på å sette sammen skreddersydde team av eksterne fagspesialister kuratert for hvert enkelt oppdrag. Fremfor å sysselsette internt, hentes ekspertise eksternt. Dette signaliseres også tydelig på den nye nettsiden.
Siden oppstarten har Skilhagen utført oppdrag på vegne av redaksjonelle, kommersielle og kulturelle aktører. Selskapet har blant annet gjennomført et totalt redesign og bidratt med art direction for magasinet Kapital, laget en rekke mini-dokumentarer og holdt i alt av kommunikasjon og pakningsdesign for Kolonihagen, samt utviklet en lyd- og lysskulptur for arkitektkontoret TAG.