Den Internasjonale Fossefestivalen

Try Apt lager profil for en ny og litt annerledes festival.

92362 9c332 original
92363 c1230 original

Med flere enn 600 oppsetninger rundt over hele verden er Jon Fosse Norges største dramatiker siden Henrik Ibsen. I 2019 er det 25 år siden Fosse debuterte som dramatiker og i september fyller han i tillegg 60 år.

Det Norske Teatret markerer dette med Den Internasjonale Fossefestivalen fra 6. til 15. september. Det blir en litt annerledes festival med forestillinger på alle scener, gjestespill fra Japan, Russland, Frankrike og Trøndelag og et innholdsrikt seminarprogram.

Fjorden, døden og kjærligheten

Den nye festivalen trengte en profil som kunne favne bredt. Forskjellige forestillinger skulle harmonere med uttrykket samtidig som at festivalen skal leve i universet til Det Norske Teatret. Leveransen til nå har blitt alt fra logo med tilhørende identitet, animasjonsfilmer, bilder og annonser på analoge og digitale flater.

– Jon Fosse assosieres gjerne med melankoli, mystisisme og drama. Tekstene har tatt tak i relaterbare tema om det usagte, mellommenneskelig tomrom og det ubesvarte. Vi har brukt disse assosiasjonene med inspirasjon fra fjorden, døden og kjærligheten. Det dannet et utgangspunkt til en ny logo og identitet. Vi ville få frem det mystiske gjennom blå-grønne toner med innslag av korallrødt og hvitt. Dramatikken tar vi med i forvrengte bilder og animerte elementer, sier designer Malin Elisabeth Lindberg.

Utnyttelse av flater

Festivalen skal formidles på digitale og analoge flater og det åpnet for å lage en profil som kunne utnytte dette. Siden tekstene til Fosse preges av repetisjon, bevegelighet og rytmikk var det naturlig å legge inn en lekenhet i animasjonene. Dette skaper en balanse mot det mystiske.

– Animasjonen skal underbygge det ufullstendige og rytmiske i Fosses tekster, i tillegg til å ha en flytende og mystisk stemning. De animerte linjene har store kontraster i hastighet og rytme, og er hele tiden i endring. Typografien binder uttrykket sammen med profilen til Det Norske Teatret, men har samtidig en tydelig egenart i animasjonsstil og fargebruk, forteller motion designer Christian Ruud.

Fosse er en av våre mest kjente forfattere, men samtidig er det nok mange som ikke har et forhold til han, derfor inkluderes det bilder av forfatteren i animasjonene.

– Det er ekstra spennende med mystikken rundt han som person, derfor valgte vi å splitte bildene slik at identiteten hans forblir litt hemmelig. Splittelsen underbygger også tematikken i Fosses tekster, fortsetter Christian

Fossefestivalen er det første av flere prosjekter Try Apt og Det Norske Teatret gjør fremover.

– Det har vært veldig gøy å jobbe med en kunde som var villig til å bli utfordret visuelt og som var åpne for å prøve litt spenstige løsninger. Dette ga oss muligheten til leke oss i universet mellom kunst, design og animasjon, som har vært svært lærerikt, sier Malin.