Visuell profil for Morgenlevering

Bakken & Bæck gir Morgenlevering et løft med ny visuell profil.

92300 25a8c original
92301 fe760 original
92301 fe760 original
92302 a8305 original
92303 1a98d original
92304 cdee2 original

Det siste året har Morgenlevering kjøpt opp restene av Brødboksen, blitt skilt ut som et eget selskap og fått ny strategi. I 2019 fortsetter tjenesten å vokse, og har nå levert nybakt brød og frokostprodukter hjem til over 200.000 kunder.

Som en del av Morgenleverings nye strategi har selskapet også lansert ny visuell identitet, laget av det digitale design- og produktbyrået Bakken & Bæck, som har jobbet med Morgenlevering siden 2014.

92299 2fbcc original

Thomas Kjellberg Strategisk designer i Bakken & Bæck

– Vi ønsket at den nye visuelle identiteten skulle gjenspeile endringene Morgenlevering har gjort det siste året: De har blitt en mer voksen tjeneste, kjøpt opp Brødboksen og skalerer ut i landet, samtidig er det fremdeles et lekent selskap som skal drives som et start-up.

I den nye profilen er morgenlyset et gjennomgående tema. Med en smilende sol og gul som en av de dominerende fargene, utstråler identiteten vennlighet og glede. Ny logo, typografi og bildestil har blitt supplert av ikoner og stickers som bygger opp om en moderne og tydelig merkevare med glimt i øyet.

– De ulike elementene bidrar til å tydeliggjøre Morgenlevering som brand, med et spisset konsept som går igjen i alt fra apper, nettløsing, egne produkter og markedsmateriell. Alt skal underbygge en god og hyggelig start på dagen, sier Kjellberg.

Ny profil har gitt resultater

Mens Bakken & Bæck står bak den nye profilen, har reklamebyrået Grei stått for ny markedskommunikasjon. Det har så langt gitt gode resultater for Morgenlevering.

– På 5 måneder har vi blant annet økt kjennskapen med 7% og ikke minst styrket våre viktigste merkevareassosiasjoner med 9 prosent. Med ny profil føler vi at vi endelig har fått frem personligheten til Morgenlevering, så nå gleder vi oss til 2019 med produktlanseringer, ute-annonsering og ikke minst kinoreklame, sier markedssjef Mira Kahn i Morgenlevering.

Vært med siden starten

Morgenlevering bruker distribusjonsnettverket kalt Helthjem, som har både Schibsted, Polaris og Amedia på eiersiden, og fungerer slik at budet som tidligere kun tok med seg avisen, nå også tar med seg frokost, aviser og bakervarer til selskapets kunder før klokken 7 om morgenen.

Bakken & Bæck har jobbet tett med Morgenlevering siden starten i 2014, og var med på å utvikle ideen om å ta i bruk det gamle distribusjonsnettet til avisbudene på en ny måte.

– Vi så et stort innovasjonspotensial i de tradisjonelle avisbud-rutene. Mens folk tidligere ventet på ferske nyheter og aviser om morgenen, er det nå andre behov som melder seg. Som nybakt brød, kaffe og pålegg, sier daglig leder Tobias Bæck i Bakken & Bæck.

Da den første prototypen ble laget i 2014 ble Morgenlevering testet ut på 6000 husholdninger. I dag har de altså levert frokost til mer enn 200.000 kunder i Trondheim, Bergen, Stavanger og på Østlandet.

– Morgenlevering er et godt eksempel på at man kan skape nye, innovative tjenester og ferske inntektsmodeller basert på gamle distribusjonsnettverk. Det er morsomt å se at en modig og utradisjonell idé som denne slår an, og viser seg å være bærekraftig, sier Bæck.