Ada Hegerberg fronter jenter i ny reklamefilm

Fotballstjernen Ada Hegerberg er frontfiguren i en ny norsk reklamefilm for OBOS. Filmen har kvinnefokus og lanseres på kvinnedagen 8. mars.

Ada Hegerberg i ny reklamefilm med kvinneperspektiv for OBOS.

Reklamefilmen med den norske fotballstjernen blir blant annet sendt på TV 2 på kvinnedagen. Den vil også bli publisert på sosiale medier.

– Hver dag burde være 8. mars. Det er godt at vi markerer denne dagen for å utgjøre en forskjell i form av likestilling og heie damene frem. Kampanjen er en viktig melding å gi til samfunnet, sier Ada Hegerberg.

100 millioner kroner til kvinnefotball

OBOS vil de fire neste årene styrke kvinnefotballen i Norge og Sverige med til sammen 100 millioner kroner.

− Likestilling og mangfold står høyt på agendaen vår. Vi skal ta vår del av ansvaret for å bidra til at kvinner får samme muligheter som menn. Og vi skal bevise at de som fremdeles måtte mene at kvinnefotball ikke er kommersielt interessant, tar grundig feil. OBOS` satsing på kvinnefotball vil skape direkte økonomiske merverdier, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i OBOS.

OBOS gikk inn som generalpartner for Toppserien fra sesongen 2018, et halvt år senere ble fotballengasjement utvidet til å omfatte også den øverste ligaen i Sverige, OBOS Damallsvenskan.

Nok å henge fingrene i

Og hos medie- og reklamebyrået Futatsu Industries er de godt fornøyd med resultatet.

– Dette har vært en helt fantastisk oppgave å få jobbe med. Det er en sak som er viktig, og som vi vet at betyr mye for veldig mange. Med tre uker fra idepresentasjon til ferdig film, så sier det seg selv at tempoet har vært høyt. Produksjonen har jo blant annet inneholdt 89 fotballjenter, tre ulike innspillingsland og årets vinner av Ballon d’Or, så her har både vi og produksjonsselskapet Tangrystan hatt mer enn nok å henge fingrene i, sier tekstforfatter Sigurd Solberg i Futatsu Industries.

Daglig leder Hege Jørgensen i Toppfotball Kvinner er også fornøyd med det som nå skjer.

– Kvinnefotballen i Norge har en svært stolt historie å se tilbake på, men det har likevel blitt et stort gap mellom utviklingsmulighetene for jenter i fotballen sammenlignet med gutter. Dette brenner vi for å gjøre noe med. At næringslivet ønsker å være med på denne endringen, er helt avgjørende. OBOS har virkelig satt problemstillingen på agendaen og bidrar enormt til å gjøre hverdagen for jentene bedre. Vi ser allerede effekten, sier Jørgensen.

Andre involverte