Norske byråer skal gi dansk merkevareløft

Den danske hvitevarekjeden Skousen har gått til PR-operatørene og Mood Communication for å styrke merkevaren i Norge og Danmark.

Siden inntoget på det norske markedet for mer enn 3 år siden, har Skousen benyttet sitt danske reklamekonsept i Norge. På veien har hvitevaregiganten sett behovet for å utvikle et nytt konsept i Norge. Til dette arbeidet har hvitevarekjeden inngått et samarbeid med PR-operatørene og Mood Communication.

− Vi undervurderte nok forskjellene mellom det danske og norske markedet da vi etablerte oss. I Danmark er vi godt etablert og markedsleder. I Norge er vi en utfordrer i et tøft norsk marked, og det er en annen posisjon. I tillegg er det noen kulturelle forskjeller som vi må ta hensyn til, sier administrerende direktør Majken Pape i Skousen.

Et tett samarbeid 


Nøkkelpersoner fra Skousen har samarbeidet tett med PR-operatørene i utviklingen av konseptet. Det har ført til et resultat som skal treffe både det norske- og danske markedet godt.

− Vi har lenge vurdert å erstatte det danske reklamekonseptet også. Da vi jobbet oss inn på det nye norske konseptet var vi ikke i tvil om at dette var et konsept som også ville fungere godt på det danske markedet. Derfor så vi muligheten til å kjøre reklamen i begge landene, sier Pape.

Ny merkevarefilm

Skousen er hvitevareeksperten, og det nye konseptet viser ulike situasjoner som folk flest kan kjenne seg igjen i, fra hvitevarenes perspektiv. Den nye merkevarefilmen har allerede begynt å rulle på både norske og danske skjermer. Flere taktiske filmer er også i produksjon. Her skal butikkeierne i Norge gi kundene råd og vink om bruken av hvitevarer.

PR og reklame hånd i hånd

For PR-operatørene markerer arbeidet for Skousen et tydelig skille i selskapets utvikling. Selskapet som til nå har hatt hovedfokus på PR og content marketing tar nå konsekvensen av at alt nå har smeltet sammen. Således har Skousen vært en positiv bidragsyter til utviklingen i byrået.

− Vi mener at vår evne og erfaring med å skape fortjent oppmerksomhet gir oss et fortrinn som historiefortellere i reklame. Vi jobber nedenfra og opp. Vi starter med å se på hva som er bevist å ha effekt på forbrukeren, så bygger vi historien rundt det og Skousens strategisk behov. Filmene har således fått en distinkt manér som vi tror vil feste seg etterhvert, sier faglig leder og kundeansvarlig Stian Rønvåg i PR-operatørene.