Eana, bondens nye heldigitale rådgiver

Den norske bonden får nå et helt nytt redskap i jakten på et enda mer bærekraftig landbruk. Los & Co står bak navn og visuell profil.

93849 28d65 original
93846 823b9 original
93847 c1bdf original
93848 7b1e0 original

Eana er en digital rådgiver som hjelper bonden med å styre sin egen produksjon, basert på data både fra det enkelte gårdsbruk og hele det norske landbruket.

– Målet er å skape en bedre hverdag for hver bonde og hjelpe dem å produsere riktigere, bedre og stadig mer bærekraftig, sier Markeds- og kommunikasjonssjef Elin Merethe Håland i Mimiro.

Mimiro er et norsk, uavhengige teknologiselskap etablert av Tine og Felleskjøpet for å utvikle morgendagens landbruk. I løpet av den nærmest tiden skal Mimiro lansere en rekke nye tjenester til norske bønder, med enklere registrering og tilpasset innsikt for kontinuerlig forbedring av egen produksjon. Tjenestene vil lanseres under merkenavnet Eana.

Første tjeneste ut er Eana Ku, en web- og mobiltjeneste til melkeprodusenter. På sikt er ambisjonen flere tjenester som gir i bonden et 360-gradersperspektiv og beslutningsstøtte for hele produksjonen.

Bygger digitalt økosystem for hele landbruket

– Vi holder på å bygge et digitalt økosystem for hele landbruket, inkludert eksterne leverandører, forskere og rådgivere. Vi har tilgang til store mengder data fra hele landbruket, kunnskap til å omsette dataene til gode råd, og verktøy til å presentere kunnskapen til bonden på en god måte. Slik kan våre digitale løsninger bidra til en mer effektiv og miljøvennlig matproduksjon, sier Håland.

Jordnær teknologi

Eana kombinerer stordata med bondens personlige data. På den måten kan bonden få personlige råd som både baserer seg på erfaring fra hele næringen, samtidig som rådene er tilpasset bondens unike situasjon. Det er også utgangspunktet for den visuelle profilen som er utarbeidet av Los & Co.

– Ideen er å illustrere at hver bonde får sin personlige datastrøm. Hver bonde som logger seg inn i tjenesten vil få sitt eget personlige visuelle uttrykk. Vi har dessuten valgt et teknologisk uttrykk for å være tydelige på at vi representerer det nyeste innen teknologi, sier designer Steinar Borø i Los & Co.

Også navnevalget var en del av oppdraget til byrået på Vippetangen.

– Kravet var at navnet skulle være kort og jordnært, kunne fungere som et vennlig egennavn, og fungere på tvers av land og språk. Eana er på ditt lag. Selve navnet fant vi nord i Norge. På samisk betyr Eana jord, jorde, mark og eiendom, sier rådgiver Harald Seip i Los & Co.