Lykke kan finnes i et lite stykke

Freia Melkesjokolade lanserer i disse dager et nytt reklamekonsept som hyller de fine små øyeblikkene med lykke i livet.

Her blir vi kjent med rånere i Kongsberg, turkamerater fra Stryn og en samefamilie i Kautokeino. Det er nemlig de små øyeblikkene med «lykke», som ofte betyr mest for folk, som Freia ønsker å bli en del av. For Norges mest solgte sjokolade er den viktigste jobben å pleie det sterke forholdet nordmenn har til den ikoniske gule sjokoladeplaten – et lite stykke Norge.

– Vi lager ikke Freia Melkesjokolade for de store feiringene, men heller de mange små og fine øyeblikkene, sier markedssjef Sølvi Grana Slotte i Freia.

– Det er de det er flest av, og de ønsker vi å hylle, ved å vise eksempler på små lykkestunder fra hele det langstrakte landet vårt.

– Lykke er som kjent subjektivt og «Lykke kan finnes i et lite stykke» vil derfor bety ulike ting for folk, sier brand manager Christine Innstrand i Freia. – Derfor har vi valgt tre ulike historier som på ulike måter viser disse glimtene av lykke, sier hun.

Film på samisk, uten teksting

Kampanjen inneholder blant annet en egen film om en samefamilie, der både dialogen, merkenavnet og payoff er på samisk, og ingenting er tekstet.

– Skal vi virkelig vise at vi er nasjonalsjokoladen, må vi inkludere alle nordmenn, sier konsulent Torstein Drogseth i SMFB.

– Da ønsket vi å inkludere samer, som ikke bare er en viktig del av kulturen vår, men likevel sjeldne å se i norsk reklame.

Ekte mennesker

Gjennom kampanjen, som vil gå på TV, digitalt og sosialt, vil vi også bli kjent med en vennegjeng som «burner» og to kompiser som skadefro nyter en turistbuss som har kjørt seg fast.

– Det er med vilje brukt ekte mennesker med ekte relasjoner og ikke skuespillere, for å gjøre kampanjen mer troverdig og ektefølt, sier Drogseth. – Vi ønsket å vise sjarmerende eksempler på hvor vi nordmenn finner glede, der det alltid smaker godt med en liten sjokoladebit!

Filmene er produsert av Pravda med Mikkel Sandemose på regi.