Ruter oppfordrer oslofolk til å si «hei»

Ruter slår et slag for en mer tolerant og inkluderende by med ny holdningskampanje. De oppfordrer folk til å løfte blikket, smile og si «hei».

94175 ccd78 original
94176 344fa original
94177 2a84d original
94178 de51d original
94179 b5a13 original
94180 8dbc8 original

– Mange har nok lurt på hvorfor ordet «Hei» plutselig ble projisert med store bokstaver på Rådhuset, Jernbanetorget og Glasmagasinet forrige uke. Det er Ruter som står bak kampanjen. De fire neste ukene skal Oslo bli litt bedre kjent med ulike mennesker som føler seg ensomme i storbyen.

Carl
Donna
Pooja

Kan gjøre en forskjell

Oslo er en av verdens beste byer å bo i, men det er allikevel mange her som føler seg ensomme. I en fersk undersøkelse, gjort av Ipsos for Ruter, kommer det frem at 87% blant Oslos befolkning mener at et smil eller et «hei» fra en fremmed kan gjøre dagen litt bedre.

– Hver dag reiser mer enn en halv million mennesker med Ruters tilbud av båter, busser, trikker og T-bane avganger i Oslo og Akershus. Det er vi så takknemlige for. Vi er ikke bare et kollektivselskap men også en møteplass for tusenvis av mennesker, nesten døgnet rundt. Derfor synes vi det er viktig å bidra til at vi ser og anerkjenner hverandre litt mer når vi er på farten, sier Yvonne Waage, ansvarlig markedskommunikasjon i Ruter.

Oppfølger av «Ny i Oslo» og «Grenseløs kjærlighet»

Det er reklamebyrået SMFB som har utviklet ideen og det kreative konseptet, sammen med produksjonsselskapet Tinagent på foto og film. Kampanjen inkluderer portretter av ulike mennesker bosatt i Oslo-området, og vil være å se på busser, trikker, T-baner, båter og utendørsplakater rundt i storbyen. Tre av profilene er også portrettert i små dokumentarfilmer som vil gå i sosiale medier. Fellesnevneren er at alle har kjent på det å være ensom.

– Sammen med Ruter har vi jobbet med å styrke den emosjonelle siden av merkevaren, og vi er godt på vei i riktig retning. Dette er en oppfølger av «Ny i Oslo» og «Grenseløs kjærlighet» som begge slo et slag for en mer tolerant og inkluderende by. Nå fortsetter vi arbeidet med «Hei»-kampanjen, sier strategisk rådgiver Torstein Drogseth i SMFB.

Kampanjen er oppe i uke 35 til 38.

Oslofolk om ensomhet og hvor lett det er å komme i kontakt med folk:

  • 52 % synes det er lett å komme i kontakt med nye mennesker i Oslo
  • 67 % synes at Oslo er en inkluderende by å bo i
  • 87 % mener at et smil eller et «Hei» fra en fremmed kan gjøre dagen litt bedre
  • På spørsmålet føler du deg ensom, svarer to av tre i Oslo at de kan føle seg ensom, andelen som svarer ja er høyere blant kvinner, de yngste og de som bor alene
  • 40 % kan føle seg ensom når de reiser kollektivt, dette gjelder særlig de yngste hvor 57 % svarer ja ofte, noen ganger eller sjeldent
  • 6 av 10 syns at man burde være mer oppmerksomme på hverandre når man reiser kollektivt
  • 9 av 10 sier at de har snakket med noen de ikke kjenner når de har reist kollektivt. (12 % svarer de ofte har snakket med en de ikke kjenner når de har reist kollektivt. 34 % svarer ja, noen ganger, 43 % svarer ja, men sjeldent, mens kun 9 % svarer nei, aldri.)

Undersøkelsen er utført august 2019 av Ipsos for Ruter.