Illustrerer viktigheten av norsk eksport

Arbeid av Geelmuyden Kiese

Få kjenner til den statlige finansinstitusjonen GIEK som hjelper norske bedrifter og banker med internasjonal handel. Det skal denne kampanjen gjøre noe med.

GIEK er en statlig finansinstitusjon som hjelper norske bedrifter og banker med internasjonal handel. Selv om GIEK garanterer for lån, investeringer eller produktleveranser på vegne av den norske stat, er det altfor få bedrifter som kjenner til ordningene. Det skal denne kampanjen gjøre noe med.

Eksporten bidrar med hele 40 % av statens inntekter og er av fundamental betydning for vårt velferdssamfunn. Derfor stiller staten, gjennom GIEK, garantier i forbindelse med nye kontrakter eller investeringer som fremmer eksport. Det er lett å tenke at «alle kjenner vel til statens virkemidler for eksport», men det er ikke tilfellet.

— GIEK er en viktig partner for norske bedrifter og banker som driver med eksport. Noen av våre største næringer bruker oss mye i dag, men det er langt flere bedrifter og nye næringer vi kan hjelpe. Derfor ønsket vi en kampanje som økte kjennskapen til GIEK og våre nyeste tjenester, sier kommunikasjonssjef Allon Groth i GIEK.

Kampanjen er utviklet av Geelmuyden Kiese, og med seg på laget fikk de ByHands og fem av deres illustratører: Bendik Kaltenborn, Magnus Voll Mathiassen, Anette Moi, Børge Bredenbekk og Robin Snasen Rengård.

— B2B-kampanjer har ofte en tendens til å være litt «safe» og veldig mye ser likt ut, spesielt innenfor sektorene som var viktige for GIEK. Derfor så vi en mulighet for å skille oss ut ved å samarbeide med fem av Norges flinkeste illustratører, sier Ole Henrik Stubberud og Trygve A. Tønnessen som har vært det kreative teamet hos Geelmuyden Kiese.

At ByHands' illustratører også har et marked ute i verden synes GIEK gir kampanjen en ekstra dimensjon.

— Illustrasjon og kunst er ikke bransjer som GIEK har jobbet med tidligere, derimot bidrar vi til eksporten av mye god norsk industridesign. Vi liker godt at kampanjens illustratører er anerkjente eksportartikler i seg selv og ettertraktet langt utover Norges grenser, sier Allon Groth.

Annonsene har stått på trykk i Dagens Næringsliv, D2, Kapital og Finansavisen, samt i flere relevante bransjemedier. I tillegg har kampanjen gått digitalt, og på Flytoget.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.