Når en influencer får bokettersyn

Hva skjer om du overlater hele regnskapet ditt til en app? Regnskap Norge turte å la Gambit satse på humor i sin siste kampanje.

Regnskap Norge ønsket en kampanje for å støtte opp om medlemsbedriftene og øke synlighet og kjennskap for Regnskap Norge. Det kreative konseptet skulle nyansere oppfattelsen av at man klarer seg uten regnskapsfører og​ posisjonere regnskapsføreren som en av de viktigste rådgiver​ne i en bedrift.

– Mange gjør-det-selv programmer reklamerer med at det å føre regnskap i appen er like enkelt som å surfe på sosiale medier. Men selv om du er en superdigital bedriftseier krever et regnskap noe mer. Overlater du regnskapet til en maskin står du helt alene, også hvis skatteetaten banker på døra, forteller kreativ leder Scott Allan i Gambit.

Økonomihumor funker

Konseptet ble en serie filmer for sosiale medier der en ung blogger/influencer får bokettersyn av skattemyndighetene. Filmene skildrer humoristisk hvor enkelt det er å gjøre feil i regnskapet, når man ikke har spesialkompetanse på området.

I løpet av 1 måned ble kampanjen iverksatt, optimalisert og fullført på Facebook, Instagram og LinkedIn. Totalt nådde kampanjen opp imot 1 million mennesker, og nærmere 22 000 klikket seg videre til landingssiden. Kampanjen har fått mange positive kommentarer og skapt engasjement blant målgruppene.

– Antall fullengdevisninger var langt over gjennomsnittet. Det viser at Regnskap Norge evnet å treffe målgruppen med innhold som engasjerer nok til å holde på oppmerksomheten, avslutter Emely Sjøsåsen, digital rådgiver i Gambit.