Bielke&Yang redesigner OBOS-bladet
Bladet med over en halv million lesere har fått ny drakt.
Aktuelt byrå
Bielke&Yang
OBOS-bladet distribueres til alle boligbyggelagets medlemmer, og ble først publisert i 1947. Bladet har blitt redesignet flere ganger siden, sist i 2012.
Det redesignede bladet lanseres samtidig som OBOS feirer 90-årsjubileum. Med utgangspunkt i undersøkelser og innspill fra bladets lesere, skribenter og OBOS-medlemmer, har alt fra format og papir til logo, grid, layout, foto, illustrasjon, fargepalett og typografi blitt oppdatert. Redesignet er også basert på historiske funn etter å ha bladd oss gjennom OBOS-bladets 72 år gamle historie.
Forsidelogoen er basert på en kombinasjon av to historiske referanser. Den geometriske stilen på 1950-tallets logo inspirerte en tilpasset skrifttype. Logoen fra 1970-tallet ble plassert til høyre på omslaget, og har «BLADET» omkranset i O. Dette er brakt tilbake i 2019.
• Dette oppsettet og designet fortsetter i hele bladet, på hver seksjonsinngang og på enkeltsideformater.
• Vi skapte en helt ny struktur for bladet, med en mer intuitiv navigering og seksjonering. Tema for hver utgave har nå sin egen seksjon, etterfulgt av «Inspirasjon»-seksjonen, med interiør, trender og design. De nye boligprosjektene til OBOS og medlemsfordelene har begge sine egne seksjoner.
• Den tilpassede sans serif-skriften OBOS Sans refererer til skandinavisk funksjonalisme, fasadetegn og arkitektonisk type i Oslo, men med et utpreget samtidsinnslag.
• Til gridet brukte vi arkitektoniske disipliner som refererte til et av OBOS’ første boligprosjekter i Oslo. Gridet gir jevnt bildeforhold.