Å speke betyr å tørke og har vært den dominerende måten å konservere kjøtt på i tusenvis av år. Siden 1994 har den lille lokale pinnekjøtt-produsenten Spekeloftet holdt gamle tradisjoner i live i Hemsedal.
Nå tar produsenten grep om egen merkevare, utvider sortimentet til også å inneholde en serie med pålegg, i tillegg til å re-lansere merkevaren i helt ny drakt.
– Sentralt i det visuelle universet vi har skapt for Spekeloftet er beliggenheten, forteller senior designer Geir Lysbakken i Frank. – Hemsedals beliggenhet midt mellom øst og vest, gir optimale forhold for å speke kjøtt, uten bruk av kunstige tilsetninger eller klimarom. Tørr luft fra øst og den fuktige salte vinden fra vest gjør det mulig å speke kjøtt helt naturlig i ren fjelluft og skaper en helt unik smak på kjøttet, fortsetter han.
– Vi har derfor valgt å gjøre denne historien helt sentral i det nye designkonseptet for Spekeloftet. I tillegg til at historien er skrevet på dialekt er også fontvalg og farger bevisst valgt som sentrale elementer i konseptets ide for å reflektere produktetenes høye kvalitet, gammelt godt håndverk og for å gi følelsen av ren naturlig fjelluft, avslutter Lysbakken.
Emballasjen er produsert i materiale som er spesielt valgt ut med tanke på å forenkle resirkulering.