Lærer Norge å si nei sammen med 90-tallshelter

2 Unlimited gjør comeback i Norge med ett tydelig budskap: Si nei til å dele din BankID.

Året var 1993. Hele Norge gikk rundt og sang No no, no no no no. 19 år senere gjør både sangen og 2 Unlimited comeback i Norge med ett tydelig budskap: Si nei til å dele din BankID.

Med over 4 millioner brukere og 700 millioner transaksjoner i året har «alle» i Norge et forhold til BankID. Til tross for nærmest full kjennskap i befolkningen har BankID ikke hatt noen store kampanjer rettet mot sluttbrukere – frem til nå. Og når de nå ruller ut sin største kampanje noensinne går de ikke stille i dørene. Med en holdningskampanje som skal lære nordmenn til å ikke dele sin BankID er målsetningen å få hele Norge til å nynne no no no no no no.

− BankID har vært en viktig drivkraft for digitaliseringen av Norge, og fått en fantastisk utbredelse fordi det forenkler hverdagen. At vår første, store kampanje skal bevisstgjøre nordmenn på deling av BankID er fordi vi alle har et ansvar for at den skal være trygg og sikker, og det er jo ekstremt enkelt – bare si nei hvis noen spør om å låne den. BankID har skyhøy tillit i befolkningen, og det er vi ekstremt opptatt av å ivareta fremover, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps AS.

– Energisk, supertydelig og lite moraliserende

Anorak står bak det kreative konseptet, og for å lære nordmenn å si nei var ideen å vekke til live en gammel 90-tallshit sammen med euro-dance duoen 2 Unlimited. Dette var en av de mest populære gruppene på tidlig 90-tall, og «No Limits» gikk helt til andreplass på listen over de mestselgende sangene i Norge i 1993. Nå fronter gruppa BankIDs nye holdningskampanje, som gir en overraskende vri på et budskap som lett kan preges av pekefinger og moralisering.

− Når man skal lage en holdningskampanje leter man ofte etter noe som kan feste seg på hjernen til folk, og noe av det som fester seg aller mest er hitlåter. Da vi kom frem til den enkleste måten å holde BankID-en trygg på var å si nei, poppet 2 Unlimited opp fra frontallappen. Vi likte tanken på å presentere et veldig seriøst budskap på en energisk, supertydelig og lite moraliserende måte. Vi håper det fester seg. Beklager på forhånd, sier kreatører Lars Holthe og Peter Power i Anorak.

– Et budskap som vi kontinuerlig må minne brukerne på

Kampanjen er langsiktig, og går live på TV fredag kveld. I digitale kanaler brukes filmer, giffer, innholdsartikler og ikke minst gode råd for sikker bruk av BankID, signert Ray Slijngaard, frontfigur i 2 Unlimited.

− Vi vet at dette er et budskap som vi kontinuerlig må minne brukerne på, derfor har vi også et rikt univers med både glimt i øyet og innhold som går mer i dybden på problemstillingen. Samtidig tar vi ut ny logo på BankID, som har fått ny farge og er litt mer moderne, derfor kunne ikke timingen vært bedre. Og kanskje klatrer «No Limits» oppover på hitlistene også denne gangen? Vi har i hvert fall satt oss det som et ekstra mål vi gjerne vil nå, sier Hanne Kjærnes i Vipps.

Det er Traktor som står for regi av filmene, som er et kollektiv av filmskapere med flere prisvinnende produksjoner bak seg, og svenske Giants & Toys som har produksjonen. Vizeum står for mediestrategien til kampanjen.