Poesi og norsk sykkelhistorie på 9 cm2

Arbeid av ANTI

ANTI har fått det ærefulle oppdraget å designe en serie med fire frimerker for å presentere norsk sykkelhistorie.

Gjennom årene har det vært flere norske sykkelprodusenter blant annet Øglænd, Gresvig og en rekke småskalaprodusenter.

— Vi ønsket å skape en serie frimerker som vekket minner og nostalgi for flere generasjoner, samtidig som vi skulle presentere et stykke historie. I tillegg ville vi overraske med en skjult skatt for filatelistene, og de ekstra nysgjerrige. På hvert frimerke gjemmer det seg et dikt i mikrotekst skrevet av den norske forfatteren Kari Tinnen, som er skrevet spesielt for hver enkelt sykkel i denne frimerkeserien, sier kundedirektør Tine Moe Løvberg i ANTI.

Posten og ANTI ble invitert inn til den enorme samlingen av sykler hos museumet og verksted Den Rustne Eike drevet av Jan Petter Brennsund. Han er et levende leksikon hva gjelder norske sykler, og har mange års erfaring med konservering og reparasjoner av sykler. 

— For et sted! Mellom tusenvis av sykler fant fant vi fire, flotte modeller som ble plukket ut, pusset, shinet og gjort klare til fotografering, sier fotograf Andris Søndrol Visdal.

– En jobb utenom det vanlige

– Å designe frimerker er en jobb utenom det vanlige. Små størrelser, mange tekniske krav, samt oppgaven å fortelle en historie som er visuelt appellerende, er en prøvelse. Vi jobbet mye med fargevalg og ikke minst typografien. Linjene i skriftsnittet tar opp formene i sykkelens konstruksjon, samtidig som det skal være lesbart i svært små størrelser, forteller ANTI-teamet. En frimerke-produksjon inneholder i tillegg til selve frimerkene også stempel og førstedagsbrev.

— Dette ble flotte frimerker som har fått mye oppmerksomhet. Vi er godt fornøyd med samarbeidet med ANTI og måten de løste sitt første frimerkeoppdrag på, sier frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten Norge.


– Ofte får et frimerke oppmerksomhet på grunn av sin visuelle utforming. Denne gang hadde vi lyst til å utfordre ANTI som er Postens eget designbyrå. Det er et ærefullt oppdrag og Anti leverte på en svært vellykket måte, sier designsjef Cato Geertsen i Posten Norge. 

Frimerkene er produsert hos Royal Joh. Enschedé i Nederland, et av Europas beste sikkerhetstrykkerier.

Posten presenterer norsk sykkelhistorie med «Historier på to hjul»: 

  • 1900-tallet: Diamant landeveisracer fra Gresvig 1933
  • 1940-tallet: Ideal varesykkel fra Hans Eriksen 1936
  • 1970-tallet: DBS Kombi Butterfly fra Jonas Øglænd 1972 1970-80-tallet: DBS Apache fra Jonas Øglænd 1975

Diktene på frimerkene skrevet av Kari Tinnen:


  • «Kombi: Eg trilla ned til butikken med ei uventa kjensle i brystet. I dag, tenkte eg, i dag er gatene nyfeia.»
  • «Apache: Eg festa vimpelen til bagasjen. Det hadde alltid vore Tom, Kjartan og meg. I den rekkefølgja. Men så fekk eg sykkel!»
  • «Varesykkel: Før opningstid polerte eg ramma, skiltet, skjermane og styret. Som du skin, sa Olaf. Eg blei varm. Endeleg hadde ein som meg greidd å få seg jobb.»
  • «Racer: Vi kraup saman over styret. Vi passerte vogner og automobilar, løfta haka mot vinden, drivne av hovmod og glede over at motorkrafta var oss sjølve.»

 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.