To organisasjoner. Ett budskap.

Gramo og TONO lanserer det fysiske og digitale magasinet «Verdien av musikk», etter en strategisk prosess gjennomført i samarbeid med Andreas Rød Skilhagen.

95331 1e888 original
95332 6b3d6 original
95333 8da78 original
95335 ce92b original
95336 c01e4 original
95337 b1cc3 original
95338 2f843 original
95339 a37c8 original
95340 f004b original

Gramo og TONO, som to selvstendige organisasjoner, har med denne lanseringen for første gang etablert et felles kommunikasjonskonsept og en felles kommunikasjonsplatform for dialog mot nye og eksisterende kunder.

Verdien av musikk

TONO sørger for at de som har skrevet en låt får betalt. Gramo sørger for at de som har sunget, spilt og gitt den ut, gjør det samme. Felles for de begge er å sørge for at opphavretten på musikk blir opprettholdt, og dermed bidra til å muliggjøre et liv som musikkskaper.

Verdien av musikk, en arbeidstittel som allerede eksisterte hos Gramo, ble utgangspunkt for det redaksjonelle konseptet utviklet av Skilhagen.

Alzheimer og botanikk

– Ambisjonen har vært å samle originale, relevante og overraskende historier som alle tar utgangspunkt i kommunikasjonskonseptet «Verdien av musikk», sier Andreas Rød Skilhagen.

Eksempelvis brukes musikk aktivt i behandling av alzheimer, hvor en sang kan fungere som katalysator for glemte minner. Av andre relevante historier kan forskningsprosjektet til Dorothy L. Retallack fra tidlig 70-tallet nevnes. Hennes ambisjon var å bevise at planter reagerer ulikt på ulike sjangre av musikk.

Etter å ha kartlagt en redaksjonell disposisjon kontaktet Skilhagen journalist Lars Øverli fra Paragon Features, som har skrevet alle artiklene i første utgave av magasinet. Det redaksjonelle innholdet er også utgangspunktet for annonsering og annen ekstern kommunikasjon, der budskapet spisses mot spesifikke målgrupper.

95334 cdde0 original

Skreddersydd team og liten redaksjon

Utover samarbeidet med Øverli og Paragon Features, har Skilhagen jobbet med Studio Levi Bergqvist på den visuelle utformingen av «Verdien av musikk». Dette omfatter den visuelle profilen, redaksjonelle malverk og alle øvrige kommunikasjonsflater.

Studio Levi Bergqvist har lang erfaring med formidling av musikkrelatert innhold, og har blant annet gjennomført den visuelle profilen til Røverstaden og jobber fast med profilering av utgivelser fra Jansen Records.

Lansering med hjerneforsker på kulturhuset i Oslo

I forbindelse med lanseringen av «Verdien av musikk» gjennomføre blant annet Stefan Kølsch, den tyske professoren i hjerne-psykologi, et foredrag om musikkens påvirkning på minner, og hvordan han bruker dette aktivt i sin forskning på demens og alzheimer.

– Musikk gir verdi til både enkeltmennesker, bedrifter og samfunnet for øvrig. Det er hjertesaker både for TONO og Gramo å vise frem at musikk er verdifullt, og noe som gir gevinst til bedrifter som tar det i bruk som et strategisk virkemiddel. Vi er stolte over det prosjektet vi nå har lansert, sier kommunikasjonssjef Willy Martinsen i TONO.

– Gramo og TONO har sammenfallende marked i bakgrunnsmusikksegmentet, og gjennom et veldig godt samarbeid med Skilhagen har våre to selskaper for første gang laget et konsept som viser frem denne verdien på en kombinert og for oss på en ny måte, sier kommunikasjonssjef Rita Mamelund i Gramo .

Redaksjonen i verdien av musikk har bestått av Bastian Daae (Gramo), Katrine Høksnes (Gramo), Kristian Qvam K Dugstad (TONO), Helene Oskarsen (TONO) og Andreas Rød Skilhagen (Skilhagen). Styringsgruppen har bestått av Willy Martinsen (TONO), Tommy Tangløkken (TONO), Anne Tone Helle (Gramo) og Rita H. Mamelund (Gramo).