ANTI utvikler nytt butikkonsept til Felleskjøpet

Et av Norges eldste felleskjøp, Felleskjøpet Rogaland Agder, lanserer nytt butikkonsept og en helt ny nettbutikk.

Bondekompaniet moodboard02

Deres butikkonsept, FK-butikken, ble ofte forvekslet for å være utsalget til sin konkurrent i Felleskjøpet Agri, dette skapte forvirring og til dels frustrasjon for både eiere og kunder. Balansegangen mellom merkevarene var utfordrende og skapte dårlige kundeopplevelser. Strategien ble derfor å utvikle et nytt butikkonsept.

Felleskjøpet Rogaland Agder valgte ANTI til å utviklet merkevareplattform, nytt navn og en komplett visuell identitet for det nye butikkonseptet som har fått navnet BondeKompaniet.

– Vi tok kontakt med ANTI da vi skulle endre strategien rundt butikkonseptet vårt. De har vært en god partner for oss i hele prosessen, vært svært gode til å forankre viktige beslutninger med beslutningstagere og vist oss verdien av å involvere styret gjennom hele prosessen, sier Per Harald Vabø, administrerende direktør i Felleskjøpet Rogaland Agder.

– Felleskjøpet er en av Norges best likte merkevarer. Når vi fikk tilbud om å jobbe med Norges eldste felleskjøp er det klart vi ble motiverte. De kom til oss med en utfordrende strategisk merkevareoppgave og viste oss stor tillit, sier Tine Moe Løvberg, kundeansvarlig rådgiver i ANTI.

Casefilm BondeKompaniet.

Visuelt henter den nye merkevaren både farger og visuelle elementer fra sitt opphav, samtidig som den har styrke og egenart nok til å stå på egne ben. ANTI har utarbeidet et modulbasert designsystem som gir grobunn for effektiv navigasjon, informasjon og kommunikasjon både i fysiske butikker og online.

– ANTI har en evne til å være dynamiske og lydhøre samtidig som de har vært prinsippfaste gjennom prosessen, dette har vært en fin kombinasjon for oss, sier Einar Bent Jensen, prosjekteier og maskindirektør i Felleskjøpet Rogaland Agder.

– De utfordret oss med sine visuelle workshopper, noe som var både fascinerende og forløsende for prosessen. Vi ble mer bevisste på hvem vi er, sier Jensen.

Felleskjøpet Rogaland Agder er en samvirkebedrift eid av 8000 bønder. De er en spydspiss i utviklingen av landbruket, og er en klar markedsleder innen flere av sine forretningsområder. De produserer og selger kraftfôr, gjødsel og såvarer. Deres produksjonsanlegg er Norges største kraftfôrfabrikk og er lokalisert i Stavanger. Deres butikkonsept heter nå BondeKompaniet.