Barn lærer koronavettregler på TikTok

Kors på Halsen oppfordrer til «koronavett-challenge» blant norske barn i ny kampanje utviklet av reklamebyrået til Røde Kors, JCP PRAD.

Mange barn synes nyhetsoppslag om karantene, smittefare, sosial distanse og trusler mot økonomien er både skremmende og forvirrende.

Derfor har JCP PRAD i samarbeid med Kors på Halsen utviklet koronavett-regler skrevet av barn – for barn. Kors på Halsen er Røde Kors' gratis og anonyme samtaletjeneste for de under 18 år.

Ved hjelp av nettverket til Splay One ønsker de å spre kjennskap om reglene via nett-tjenesten TikTok, som har svært mange brukere under 18 år i Norge. Herman Dahl, Agnetesh, ThaleTot, Anders Solum og Sara Høydahl er store profiler på TikTok, og tar for seg en regel hver.

96560 98bc3 feature
Herman Dahl, Agnetesh, ThaleTot, Anders Solum og Sara Høydahl er store profiler på TikTok, og tar for seg en regel hver.


– Våre innholdsskapere har et stort ønske om å bruke sin påvirkningskraft og store plattformer til å ta samfunnsansvar. Når JCP PRAD og Røde Kors kom til oss og trengte noen til å spre kampanjen hev de seg rundt og leverte på rekordtid, sier produsent og rådgiver Elin Sætre Haukvik i Splay One.

– Situasjonen er vanskelig for mange barn, vi ønsket å få frem at Kors på Halsen er noen du kan ta kontakt med dersom barna trenger noen å snakke med, sier rådgiver Lars Eia Kirkholm hos JCP PRAD.

– Vi vet mange barn og unge har spørsmål om korona. Derfor ønsker vi å gi dem en mulighet til å lære hvilke forholdsregler de kan ta, samtidig som de har det gøy og utfordrer hverandre på TikTok, sier han.

JCP PRAD stod tidligere i år bak OBOS-maskotene som har fått over tre og en halv millioner visninger på TikTok i forbindelse med sine stunt under Ski Tour 2020.

Første gang Røde Kors tar i bruk TikTok

Dette er første gang Røde Kors i Norge tar i bruk TikTok i forbindelse med en informasjonskampanje.

– Det er viktig å møte barn og unge der de er. Derfor lager vi en «koronavett-challenge» på TikTok der vi håper de unge kommer til å utfordre hverandre for å tolke barnas koronavett-regler. Vi tror det vil gjøre det lettere og morsommere å lære seg reglene, sier leder hos Kors på Halsen, Nelli Kongshaug.

NRK Supernytt er blant de som har laget sin TikTok-versjon av barnas koronavettregler.

– Deres video fikk raskt over 60.000 views på TikTok. Totalt nærmer vi oss 200.000 organiske visninger og 20.000 visninger, det er helt fantastisk fortsetter Nelli.

– Koronavettreglene lanseres også i andre kanaler blant annet ved brukt av emojiis. Voksne har en tendens til å komplisere ting, der ser vi at barna er mye bedre til å fortelle og forstå mest mulig med færrest ord, eller tegn om du vil, avslutter Kirkholm.

Barnas koronavett-regler fra Kors på Halsen er:

  • Ta vare på hverandre – ring, chat eller snap
  • Ikke tro på alt – hør på de som styrer landet
  • Hold avstand til folk
  • Vask henda
  • Alle følelser er lov

Kors på Halsen tar daglig i mot mange henvendelser fra barn på sin hjemmeside korspaahalsen.rodekors.noeller telefon 800 333 21.