Bruk Hue

Oppgaven: Redusere utberedelsen av digital mobbing i Norge, og bevise at Telenor tar samfunnsansvar og sikkerhet på alvor

3530 3aa25 original

Oppgaven:

Redusere utberedelsen av digital mobbing i Norge, og bevise at Telenor tar samfunnsansvar og sikkerhet på alvor.

Løsningen:

Telenor utvikler et nytt mobbefilter mot digital mobbing og tar initiativ til ”Bruk Hue” – den første holdningskampanjen mot digital mobbing i Norge.

For å tilføre kampanjen nødvendig tyngde går vi i dialog med Røde Kors, Barnevakten og Medietilsynet, som stiller seg bak kampanjen.

”Bruk Hue”-kampanjen er en dialogbasert skoleturné som legger opp til direkte dialog med skoleungdom og deres foreldre.

Taktikken:

Kampanjen skal engasjere elever og foreldre gjennom direkte dialog på skoler. Redaksjonelle PR-aktiviteter skal sette fokus på digital mobbing blant langt flere enn de som får oppleve ”Bruk Hue”-turneen på skolene.

Aktivitetene:

1. Prelansering:

Telenor utvikler et mobbefilter for mobilen som presenteres for pressen på pikerommet til Maren Holsten (15) for demonstrere at man ikke slipper unna digital mobbing – selv ikke hjemme på rommet sitt.

Mobbefilteret presenteres sammen med en landsdekkende undersøkelse gjennomført blant foreldre og deres barn om digital mobbing.

Telenor kunngjør også at de planlegger en landsomfattende holdningskampanje mot digital mobbing på lanseringen.

2. Nasjonal lansering:

”Bruk Hue”-kampanjen lanseres for media på det første skolebesøket sammen med barne- og likestillingsminister Anniken Huitfeldt foran flere hundre skoleelever.

3. Holdningskampanje på skolene:

”Bruk Hue”-kampanjen oppsøker skolene med et skreddersydd opplegg for å engasjere elvene i kampen mot digital mobbing. På kveldene inviteres elevenes foreldre til en egen seanse.

4. Lokalt PR-fokus:

På hver enkelt skole jobber vi aktivt med redaksjonelle PR-aktiviteter i lokalmediene.

Vi utvikler skreddersydde vinklinger mot regionale medier, basert på regionale funn i undersøkelsen.

5. Semesterlanseringer:

I forbindelse med oppstarten av hvert skolesemester gjennomfører vi en ny nasjonal lansering av neste halvårs turneplan. Vi benytter anledningen til å dele ny innsikt om digital mobbing med media.

6. Løpende historiefortelling:

Vi jobber kontinuerlig med å fortelle gode historier som dukker opp underveis i ”Bruk Hue”-kampanjen til media.


Resultater:

1. Oppmerksomhet:

Over 800 mediesaker. Blant annet tre ganger på NRK Dagsrevyen, to ganger på TV2 Nyhetene, TV Norge Aktuelt2, tre ganger på TV2 God Morgen Norge, Lederen i Aftenposten, VG-nett, Aftenposten.no, NRK.no, Nettavisen, Dagbladet.no, Aften, Bergens Tidende, Adresseavisa, Stavanger Aftenblad, Sveriges radio og flere hundre lokalsaker.

2. Engasjement:

Hundrevis av blogger, tweets og diskusjonsinnlegg. 15.000 eleve, 7500 foreldre og over 500 lærere har deltatt under “Bruk Hue”-turneen.

3. Effekten:

9 av 10 vet hva de må gjøre for å unngå digital mobbing og hvor de kan henvende seg for å få hjelp. 8 av 10 vil gjøre hva de kan for ikke å utsette andre for digital mobbing. Halvparten av elevene har slettet bilder de selv har lagt ut på nett av andre etter “Bruk Hue”-turneen.
 3 av 4 har begynt å spørre om lov før de legger ut bilder av andre.

I 2010 er det 15.000 færre barn som har blitt utsatt for digital mobbing enn i 2008.
10 prosent færre sier at de selv eller noen de kjenner har sendt digitale mobbemeldinger.

20 prosent av norske barn kjenner til Bruk Hue. Av disse sier 45 prosent at Bruk Hue har gjort dem bedre rustet til å håndtere situasjoner med digital mobbing. Det tilsvarer 34.000 barn. Blant foreldrene er det 11 prosent som kjenner til Bruk Hue. Av disse sier 55 prosent at Bruk Hue har gjort dem bedre rustet til å håndtere situasjoner med digital mobbing.

“Bruk Hue” har vunnet European Excellence Awards I 2009 og er også brukt som referansecase av EU i deres arbeid for å bekjempe digital mobbing.

Involverte byråer

75568 43544 original

Trigger Oslo