Bruker dramatiske hverdagshistorier

Tryg Forsikring lanserer en helt ny type reklamefilm for forsikringsbransjen: Ekte folk, basert på ekte hendelser og historiefortelling som berører.

Etter en omfattende byråkonkurranse med flere av landets ledende byråer, endte MK Norway opp med oppdraget med å utvikle nytt kommunikasjonskonsept som tar for seg ekte folk og ekte historier som skal fronte Tryg på TV, web og i sosiale kanaler denne høsten.
Nå er den første reklamefilmen klar. Den tar for seg Trygs arbeid for et tryggere samfunn gjennom deres utplassering av livbøyer over hele landet.

To ekte historier som var gode å fortelle

MKs byråleder Einar Rustad Nilssen forteller at de syntes idéen om å droppe skuespillere og i stedet bruke ekte folk og ekte historier var spennende.


– Vi har stor tro på å bruke ekte menneskers historier for å fortelle om Trygs viktige arbeid med livbøyene og Natteravnene. Dette tilfører noe sterkt, nært og emosjonelt som kanskje har vært mangelvare i kommunikasjon fra bransjen tidligere, sier Rustad Nilssen.

Dramatisk historie

I løpet av høsten kommer de to reklamefilmene ut, og det er MK som står bak begge. Livbøyefilmen bygger på en autentisk og dramatisk historie om bestefaren Øyvind (63) og barnebarnet Eirik (9). 


– En mann med en livbøye fra Tryg reddet livet deres. Det var kun minutter om å gjøre før bestefar og barnebarn druknet. En sterk historie som vi tror vil treffe mange, sier leder for Marketing i Tryg, Torbjørn Lomelde.


Annonserer ikke for forsikringsprodukter

Han forteller videre at Tryg de siste årene har gått bort fra ren produktreklame i massekommunikasjonen, men ønsker å fronte mer av natteravnene og livbøyene som begge bidrar til å redde liv.

– For å få et autentisk uttrykk i filmene, bruker vi personer som virkelig har følt på kroppen hvor viktig Trygs arbeid for å skape trygghet er. For oss handler reklamefilmer om mer enn å bare å «selge forsikringer». Det ligger i Trygs ryggrad at vi skal bidra til å skape et tryggere samfunn. Livbøyene er vår måte å aktivt ta et samfunnsansvar, og bidra til at liv på sjøen ikke går tapt. Natteravnene redder også liv både på dagtid og kveldstid over hele Norge. Hver helg. Og det er vi stolte av å støtte, sier Lomelde.

Godt reklamesamarbeid


Trygs Marketing-sjef er godt fornøyd med samarbeidet med MK.

– Vi har klart å videreutvikle kommunikasjonen vår og kommet inn til kjernen av hva vårt samfunnsansvar handler om, å skape trygghet og redde liv. Begge filmene er blitt veldig gode synes vi, og vi er spent på hvordan de blir tatt imot i markedet, sier Lomelde.

Livbøyefilmen hadde sin premiere på TV 2, fredag, mens det senere i høst også lanseres en film med Natteravnene som omdreiningspunkt.

Filmene er produsert av Fantefilm med Andreas Kleiberg som regissør.