Den Hemmelige Parken

Oppgave- og løsningsbeskrivelse 

Den Hemmelige Parken ble designet for å gjennoppfinne måten telekomleverandører leverer verdifulle tjenester til forbrukerne på ved å utnytte potensialet i de produktene og tjenestene de leverer

1641 7f731 original
2237 ed966 original
3212 5fee0 original
4146 9241b original

Oppgave- og løsningsbeskrivelse



Den Hemmelige Parken ble designet for å gjennoppfinne måten telekomleverandører leverer verdifulle tjenester til forbrukerne på ved å utnytte potensialet i de produktene og tjenestene de leverer. NetCom tok utfordringen ved utviklingen av Den Hemmelige Parken, for å demonstrere potensialet i de nye smarttelefonene og vise publikum at en iPhone faktisk er mye mer enn en mobiltelefon. Den Hemmelige Parken ble derfor utviklet slik at forbrukerne kunne se at disse telefonene kunne levere ekte og verdifulle familieopplevelser, ulikt noe de hadde sett tidligere og derved øke etterspørselen etter stadig kraftigere mobiltelefoner.



Merkevarestyrke



Den Hemmelige Parken lot NetCom kommunisere sin egen entusiasme for iPhone / Smartphone teknologier og posisjonere seg som en familieorientert og kulturelt interessert aktør med stor interesse og entusiasme for sine produkter. I merkevarebygginsperspektiv kobler også Den Hemmelige Parken NetCom til et av Norges viktigste kulturelle ikoner, involverte NetCom i den pågående diskusjonen om koblingen mellom kultur og forbrukerteknologi og åpnet for et varig samarbeid med Kulturetaten.


Nytenking



Den Hemmelige Parken representerer en ny måte å tenke dataspill og spillkultur på ved at den virkelige verden blir inkludert i spillmiljøet. Hensikten med spillet er å få barn og voksne til å bruke teknologi som et verktøy for friluftsopplevelser og kulturelle oppdagelser. Dagens smartphoneteknologi har en rekkefunksjonaliteter som kan benyttes til fortelle en engasjerende og interaktiv historie, noe Den Hemmelige Parken utnytter til fulle. Spillet benytter all funksjonalitet i iPhone 3, fra den store berøringsskjermen og kameraet, til mikrofonen og GPS-funksjonen. Innovasjonen ligger i den kombinerte bruken av alle disse funksjonene til å fortelle en historie som er spennende, engasjerende og en ny opplevelse som bare kan fortelles med en moderne mobiltelefon.



Håndverk



Nøkkelen til å fortelle en god historie er presentasjon og godt design, hvilket også har vært hovedfokus i utviklingen av Den Hemmelige Parken. My arbeid gikk med for å få animasjoner, stemmer og brukergrensesnitt til å fungere som en helhet og gjøre den oppdiktede verdenen til Ola Gustavsen troverdig. Det gode håndverket som ligger både i designet og i selve programmeringen er det som virkelig setter Den Hemmelige Parken i en særstilling sammenlignet med andre familiespill i Apple AppStore.

Brukskvalitet



Den Hemmelige Parken er en ny spillform som gir en unik spilleropplevelse. Som det første spillet av sitt slag i Norge har det vist at det er stor etterspørsel etter dataspill som aktiviserer barn og stimulerer fysisk aktivitet og nyskjerrighet. Foreldre har gitt fantastisk feedback fordi Den Hemmelige Parken til fulle utnytter barns interesse for dataspill til å stimulere fysisk bevegelse.



Måloppnåelse:


Den Hemmelige Parken

Antall nedlastinger: 15000

Antall fullførte spill: 11000

Bedømmelse: Nitti prosent av spillere som ga feedback ga spillet 4 eller 5 på en skala til 5.

Mediamiks og plasseringer



Den Hemmelige Parken har plassert merkevaren NetCom i et ellers merkevarefritt miljø. Vigelandsparken er en nasjonalskatt og en av Norges best besøkte severdigheter og koblingen til anlegget har vist seg verdifull i NetComs pågående brandingstrategi. NetCom ble gitt muligheten til å ha en stand ved inngangen til parken med logo og farger klart posisjonert. Hensikten med standen var å låne ut iPhone til de som ikke selv hadde en, for å unngå å ekskludere de som ikke hadde tilgang til teknologien. Dette ga også NetCom muligheten til å demonstrere de nye produktene til potensielle kunder på en meget effektiv måte. NetCom ble også gitt et info-punkt på Vigeland Café, hvor de delte ut diverse souvenirer og reklameeffekter.

http://www.netcom.no/denhemmeligeparken

Involverte byråer

Profusions