Kreatørene bak både overordnet kommunikasjonskonsept og kampanje, Siri Skaustein og Andreas Bastian Nordberg, synes det er morsomt at kunden er med på et konsept som i prinsippet dreier seg om det motsatte av det de rent faktisk selger.
– Når du lever av at folk skal ønske å lese nyheter, er det sprekt å gi tommel opp på et konsept som utforsker hva som skjer dersom folk ikke har nyhetstilgang. Vi fikk heldigvis bevist at produktet deres, bedriftsabonnement på Schibsteds aviser, så absolutt har en plass på norske arbeidsplasser og hjemmekontor, sier de.
En serie reklamebilder der et tradisjonelt – og gørr kjedelig – kontorlandskap forvandles til noe nytt og inspirerende når de ansatte får påfyll av ny innsikt og informasjon, fungerte godt både i sosiale medier og bannerformat.
I et epost-stunt ble en rekke av de største norske kunnskapsbedriftene spurt om de ville være med på et spennende eksperiment: Å kutte nyhetstilgangen til alle ansatte i en hel uke. Alle svarte et rungende nei, og leverte med dét nøyaktig det svaret teamet var ute etter. Dialogen ble brukt i printannonse og poster i sosiale medier.
I tillegg til reklamefoto, e-poststunt og intervjuer med bedrifter om deres behov for nyhetstilgang, ble det foretatt en spørreundersøkelse rettet mot både ledere og ansatte. Målet var å kartlegge hvilke konsekvenser det ville hatt å miste all nyhetstilgang på jobben. Svarene fra undersøkelsen ble brukt i artikkel og i poster til sosiale medier.
Den tredelte kampanjen leverte gode resultater, og vekket både nysgjerrighet og interesse – mye takket være spenstige virkemidler, et solid visuelt uttrykk og humoristisk snert.
Involverte byråer
Tinagent Produksjonsselskap
Aksel Jermstad
Fotograf
Petter Olsen
Fotoassistent
Kill Your Image Post-produksjon
Andre involverte
Johan Lagerwall
Illustratør
Thea Kristin Hansen
Kunde
Paulina Cervenka
Produksjonsleder