En bedre hverdag med stomi

Coloplast er en av verdens største leverandører av stomiutstyr. Gjennom konseptet #Stomiliv ønsker selskapet å informere, hjelpe og underholde folk som har stomi, for å gi dem en bedre hverdag.

Stomi1

Novateur har laget filmsserien i åtte episoder med nyopererte Lotte, som har hatt stomi i ett år, og en podkastserie hvor eksperter og stomiopererte deler historier, kunnskap og gode råd. I filmserien «Lottes stomiliv», deler Lotte egne erfaringer, råd og tips. Temaet varier fra hjemkomst etter operasjon til sex og stomi.

Målsetning med filmene og podcasten er å hjelpe de som er stomiopererte til et bedre liv og samtidig bryte ned fordommer hos andre og vise at det går helt fint an å leve 100 % normalt selv om man har stomi, eller utlagt tarm.

– Nyttig og viktig informasjon presentert på en lettfattelig måte

Novateur har bidratt gjennom hele prosjektet, fra definering av målsetting, ide og form, til manus, regi og klipp. Konseptet #Stomiliv er tidligere utarbeidet av Geelmuyden Kiese i samarbeid med Coloplast, og Novateur har spilt videre på dette konseptet.

– Vi har opplevd Novateur som en ryddig, fleksibel og kreativ samarbeidspartner som har løftet våre ideer og ambisjoner flere hakk sier Anne Gro Mehren, Attraction Marketing Manager hos Coloplast. – Vi er veldig fornøyd med resultatet av disse filmene og podcastene. Tilbakemeldinger fra seerne og lytterne er at dette er nyttig og viktig informasjon presentert på en lettfattelig måte. De setter stor pris på at vi tar opp temaer som er tabubelagt og utfordringer det ikke er så lett å snakke om.

Artikkelen fortsetter under filmene.

– Den virkelige helten her er nok uansett Lotte selv, som har bydd på seg selv og delt sine historier fra hverdagen med stomi. Det står det enormt stor respekt av og er en helt avgjørende faktor for suksessen til disse filmene, fortsetter Anne Gro Mehren.

Det er Facebook som er viktigste kanal for spredningen, og det er kun organisk foreløpig.

De åtte episodene av filmene har til sammen en organisk rekkevidde på ca 500.000, med 44 sekunder gjennomsnitlig visning av filmene. 3218 reaksjoner, 206 kommentarer og 206 delinger.

Podkastserien om Stomiliv kan du høre her.

Andre involverte

A

Anne Gro Mehren

Attraction Marketing Manager hos Coloplast

L

Lena Lyseggen Brenden

Consumer Marketing Manager hos Coloplast

L

Lotte Reggestad

Hovedperson og manus