Folkehelseinstituttet (FHI) og Dinamo lanserer nye Smittestopp

Mandag lanserte Folkehelseinstituttet den nye Smittestopp-appen. Samtidig starter reklamekampanjen rettet mot hele befolkningen for å få flest mulig til å ta den i bruk.

Smittestopp ADSHELL 1185x1750 ostkanten 4stk motiver2
Smittestopp playadshell 1080x1920 19stk flyttet
Smittestopp ADSHELL 1185x1750 ostkanten 4stk motiver22
Smittestopp playadshell 1080x1920 19stk flyttet 6
Smittestopp ADSHELL 1185x1750 ostkanten 4stk motiver23
Smittestopp playadshell 1080x1920 19stk flyttet 2
Smittestopp playadshell 1080x1920 19stk flyttet 5
Smittestopp playadshell 1080x1920 19stk flyttet 4
Smittestopp playadshell 1080x1920 19stk flyttet 3
Smittestopp ADSHELL 1185x1750 ostkanten 4stk motiver24

Smittestopp er ett av flere viktige bidrag i kampen for å begrense spredningen av koronaviruset. Den gjør det mulig å få beskjed om du har vært i nærheten av noen som har fått påvist koronavirus, og du kan selv gi beskjed til folk du har vært i nærheten av hvis du blir smittet.

Assisterende kommunikasjonsdirektør Kjetil Berg Veire sier den nye appen er utviklet i samarbeide med Netcompany og Norsk Helsenett (NHH).

– Appen er utviklet i full åpenhet, med åpen kildekode, og vi har fått uvurderlige innspill under utviklingen blant annet fra et eksternt fagråd og tekniske fagmiljøer. Og det er viktig å få med at denne appen er frivillig å bruke.

Animasjoner rasjonelle arg 13 språk

– Vi definerte tidlig behovet for å fokusere på noe i tillegg til appens rasjonelle funksjoner, sier rådgiver og tekstforfatter Ivar Vereide i Dinamo.

– Personvern, anonymitet og funksjonalitet er selvfølgelig en viktig del av kampanjen og det er utviklet løsninger som forklarer dette på 43 ulike språk. Men det er viktig at kampanjen minner om en motivasjon vi alle kan være enige i – uansett hvem vi er, hvor vi kommer fra eller hvor vi bor. De fleste føler nå at situasjonen er veldig annerledes enn i mars. Noen savner å få se barnebarna, mens andre har mistet livsverket eller jobben sin. Konsekvensene er ulike, men kampanjens hovedbudskap tror vi alle kan være enige i:

Bli med å bringe hverdagen tilbake.

Kampanjen viser mennesker over hele Norge som sier noe om sin egen situasjon, i tillegg til informasjon om hva appen er og gjør. Filmene vil gå på tv og i sosiale medier. I tillegg vil det være løsninger på boards/AdShells og SoMe på en rekke ulike språk.

Se deler av filmkampanjen her: