Hemsedal regnes som Norges mest komplette alpine skidestinasjon og har ambisjoner om å bygge samme status blant lidenskapelige fjellfolk året rundt. Nå lanserer destinasjonen ny visuell identitet og webside, begge designet av Bleed.
– Det har vært en spennende prosess og Bleed har virkelig forstått hva vi ønsker å kommunisere. Det har vært mange runder og gode diskusjoner underveis, og vi er veldig fornøyd med sluttresultatet, sier Hanne Morud, Marketing & PR Manager i Destination Hemsedal.
Den nye visuelle identiteten er en del av arbeidet med Hemsedals nye merkevarestrategi. Den fokuserer på samspillet mellom fastboende, tilreisende og den spektakulære naturen, som sammen gjør atmosfæren i Hemsedal så unik.
– Vi skal befeste vår posisjon som Norges råeste fjelldestinasjon, av og for lidenskapelige fjellfolk. I merkevarestrategien og profilen har vi lykkes med å fange Hemsedalspulsen – energien, stemningen og livsstilen som våre gjester kommer for å oppleve, og som gjør det til et privilegium å bo i Hemsedal. Samspillet mellom de spektakulære fjellene, aktivitetene, opplevelsene og kraften i fellesskapet. Friheten i Hemsedal. Det vi og våre gjester setter pris på, det som gjør Hemsedal til Hemsedal, sier daglig leder i Destination Hemsedal, Richard Taraldsen.
Grafisk system som fremhever opplevelsene
– Hemsedal er et rått reisemål med kvalitetsopplevelser som tilbys i en inkluderende, leken og uformell atmosfære. Fra spenningen med adrenalinrush til det stille i naturen; den befriende effekten av fjellene på sin egen, unike måte. Ved å legge frem et dristig grafisk system som fremhever de forskjellige legendariske opplevelsene fra regionen tar nye visuelle identiteten sikte på å fange hele bildet av Hemsedal, sier Dag Laska, partner og kreativ leder i Bleed.
Visuell puls er som et bærende element for identiteten, som representerer den frigjørende effekten av fjellene og energien til aktivitetene som tilbys. Hver visuelle puls er unik og legemliggjør det vi kaller «Hemsedal-følelsen». Gradienter brukes også som et aktivt element til foto for å forsterke følelsen og energien til aktivitetene. Det typografiske systemet har en dynamisk funksjon, som underbygger friheten til å leke med komposisjoner og uttrykk.
– Vi har hatt en prosess med nøkkelaktører i Hemsedal, basert på en åpen og givende dialog. Jeg vil berømme deres holdning inn i prosjektet, med ønske å skape noe helt unikt for Hemsedal - en fantastisk og unik destinasjon. Vi gleder oss over å se den nye identiteten komme til live og ikke minst til å bygge videre i tiden fremover, avslutter Laska.
Den nye merkevarestrategien er utviklet av Hemsedal Turisttrafikklag og Gyger, med rådgivning fra Bleed. Visuell identitet og webside er designet av Bleed, mens Avento har vært ansvarlig for teknisk utvikling.
Involverte byråer
Camille M. Sauve
Senior Designer
Elena Wong
Interaksjonsdesigner
Maria Helena Aaslund
Prosjektleder