HK og Einar hjelper Bygger’n med å skape nye byggere

I en tid hvor sløydsalene forfaller, sløydlærerne forsvinner og byggekunnskapen dør ut med besteforeldrene våre, viser prognosene at behovet for håndverkere vil øke kraftig mot 2040. Norge trenger flere byggere, og med Sløydmillionen skal Bygger’n vekke den unge byggegleden igjen.

Byggern

– Mangelen på byggeinteresse blant unge er ikke bra – ikke for bransjen, ikke for folks hverdag og ikke for bærekraft. Derfor tar vi tak for å gjøre sløyd og snekring greit igjen, sier Øyvind Eidem, kjededirektør i Bygger’n.

Svaret er Sløydmillionen, en støtteordning til barn og ungdom som vil bygge noe. Kampanjen lanseres på tampen av februar og vil gå på TV, digitalt, i sisteledd og lokalaviser. Målet er å sette sløyd og praktiske ferdigheter på dagsordenen igjen, og bidra til høyere rekruttering til bransjen. Hvert år bestemmer 60.000 tiendeklassinger seg for videre utdanningsløp, og byggfagene har lenge sakket akterut i søknadsbunken.

Vil gjenskape byggegleden

– Vi vil bidra til å gjenskape byggeglede og verktøymestring og lanserer derfor Sløydmillionen, et tiltak hvor vi hjelper i form av økonomi, kunnskap, verktøy og materialer, sier Eidem.

Kampanjekonseptet og materiellet er utviklet av HK Reklamebyrå, med Kristian Wågø, Trond Aslak Øvrum og Arne Morten Rolseth som kreativt team. Einar Film har produsert reklamefilmen med Stian Johansen som regissør. Nettløsningen er utviklet av HK Bits.

IMG 2061 copy
IMG 3508 copy
Image001x

Både nostalgi og framtidstro

– Kampanjen spiller på den unge byggegleden som mangler spillerom i dag. Får vi hammer, sag og tommestokk tilbake i hendene på barna, vil det vekke interessen og skaperlysten som må til for å fostre nye byggere. I kampanjen er det både nostalgi og mye framtidstro, og sammen med Einar Film og en røver av en låt fra Mikhael Paskalev har vi laget en feiring av barnlig kreativitet og skapertrang, sier Arne Morten Rolseth, tekstforfatter i HK reklamebyrå.

Se hovedfilmen her. Kortere filmer følger under.

– Det er to ting jeg liker ekstra godt. Å lage film – og godt gammeldags håndverk. Når man i tillegg får filme noen som driver med håndverk, blir det ikke bedre. Hele prosjektet føltes viktig og meningsfullt. Gleden hos barn og unge som kjenner på mestringsfølelse ga en herlig energi og nerve til bildene. Du verden som man savner sløyd, sier Stian Johansen i Einar Film.

Vekker engasjement

– Skal reklame sette varige spor i en merkevare, må den få deg til å føle noe. At Bygger’n tar en viktig kamp for faget sitt i stedet for å lage en «tradisjonell» kampanje, har allerede vakt sterkt engasjement gjennom hele kjeden. Jeg håper Sløydmillionen vil gjøre det samme hos proff- og privatmarkedet, sier Christoffer Korsrud, konsulent hos HK.

Involverte byråer

HK Bits Nettløsning
R

Robert Finserås

Designer

C

Christian Vågan

Utvikler

Andre involverte

Ø

Øyvind Eidem

Kjededirektør Bygger’n

H

Henny-Marlen Fonn-Gifstad

Markedskonsulent Bygger’n

L

Lina Leth-Olsen

Innholds- og SoMe-ansvarlig Bygger’n