Hyller ingenørden i ny kampanje

I en ny merkevarekampanje fra det rådgivende ingeniørfirmaet COWI, skal de hylle fagnerdene i byggenæringen. En ny bransjetittel, Star Wars og leken nerding skal inspirere ingeniører i bransjen til å omfavne sin indre nerd.

Nerd

– Byggenæringen har en tendens til å bli fryktelig tradisjonelle i formen, så vi ønsket å gjøre noe som er litt lekent, noe som kan vekke stolthet og gi anerkjennelse for de som er opptatt av kontinuerlig læring og deling av kunnskap. Vi har funnet på et nytt ord som relativt presist beskriver målgruppen vår, sier May Kristin Haugen, kommunikasjonsdirektør i COWI.

Nyordet Ingenørd [inʃənøːɖ] innføres nå som uformell ærestittel. Hedersbetegnelsen kan bæres av personer med dyptgående kunnskap om spesifikke tema, som (ofte) deler denne med kolleger. Ordet er sammensatt av ingeniør og nerd. De er ofte ingeniør av utdanning, men ikke alltid.

IMG 9045 ruvo 1200x627
IMG 9189 ruvo 1200x627
IMG 9309 ruvo 1200x627

Samfunnskritisk infrastruktur, komplekse byggeprosjekter og utfordrende tekniske løsninger trekkes ofte frem når byggenæringens aktører skal fremheve sin verdiskaping og attraktivitet.

– Det blir mye fokus på prosjektene og løsningene. Denne gangen ønsker vi å fange menneskene og hva som driver dem. Det er helt påfallende å se hvordan folk livner til i kroppen og glitrer i øynene når de får snakke om noe de brenner for. For ingeniører er dette ofte fag, smale fag. Eller sære interesser. Nesten uansett tematikk, blir vi som mennesker fascinert og inspirert av å se noen som prater engasjert om noe de kan mye om, sier Haugen.

Det overordnede målet med kampanjen er å øke attraktivitet som arbeidsgiver, stoltheten blant egne ansatte, samt å ansette nye spesialister.

– Bransjen har stort behov for spesialistkompetanse. Vi trenger de som aldri er ferdig utlærte, de som engasjert deler av sin kunnskap og inspirerer andre til å dyrke sine interesser. Som ledere må vi tilrettelegge for at hver medarbeider motiveres til å utvikle sitt fulle potensiale. Vi tror at ingenørder leker godt sammen. Samfunnet trenger det for å løse fremtidens utfordringer, sier Haugen.

  • Kampanjen portretterer ingenørder i firmaet som enten er fagspesialister eller har nørdete hobbyer de driver med på fritiden
  • Er en synlighets- og rekrutteringskampanje for å tiltrekke fagspesialister på nasjonalt plan
  • Kampanjen er laget in-house
  • Når det igjen er oppfordring til hjemmekontor mange steder i landet, er også kampanjen ment å skape stolthet over eget yrke og nørding
  • I videoen med administrerende direktør Marius Weydahl Berg, får vi se en ihuga Star Wars og en CEO litt utenom det vanlige.

Involverte byråer

COWI

Involverte

M

May Kristin Haugen

Idé / produksjon

R

Ragnhild Heggem Fagerheim

Idé / produksjon

O

Ole Emil Johnsen

Idé / produksjon