Knowit fornyer Isbjørn Is

Med nasjonal distribusjon har vestlandsbedriften Isbjørn Is for alvor utfordret det norske iskremduopolet. Nå satser de inn mot sommersesongen med ny identitet og merkevare.

Iskremprodusenten på Askøy utenfor Bergen gikk fra å være en lokal vestlandsaktør til å bli nasjonal etter å ha fått distribusjonsavtale med Rema 1000 for knappe to år siden. Siden den gang har Isbjørn Is nesten doblet omsetningen og satset offensivt både på salg og markedsvekst.

Ny logo og profil er på plass på dagen for norsk dagligvarehandels store vindu for sortimentsendringer, 22. februar.

– Isbjørn Is de siste årene har blitt kjent for gode produkter som gir god verdi, og gjennom vår familieorientering. Det har vært viktig for oss å ta med sentrale assossiasjoner som vennlig, jordnær, raus og sosial som en del av fundamentet i jobben med merkevaren, sier markeds- og kommunikasjonssjef Marvel Skreien Stigen i Isbjørn Is.

Eske Krone
Eske Minis Mandel

Kundeansvarlig Borghild Feet i Knowit forteller om en lang og grundig prosess med Isbjørn Is som startet allerede tilbake i 2019.

– Isbjørn Is har røtter tilbake til 1962, og å ta merkevaren videre har vært et ærefullt oppdrag. Vi har hatt et stort team på jobben og levert i høyt tempo siste måneder for å nå lanseringen.

Målet vårt har vært å skape en revitalisert merkevare som legger grunnlaget for videre vekst, men som også tar med seg historien videre, forteller merkevareutvikler Tom Lekven Nilsen i Knowit.

– Det å skape en differensiert merkevare i et forholdsvis homogent marked har vært sentralt. Som nasjonal utfordrer, har fokus lagt på å øke kjennskapen til mor-merket fremfor å bygge identitet på enkelt-produkter. Isbjørnen er en naturlig del av identiteten, og sammen med ny emballasje på kjente klassikere og nye innovative produkter fremstår merkevaren nå som et friskt pust i kategorien, sier Tom. (artikkelen fortsetter under bildet).

Isbjørn teamx
Fra venstre: Kundeansvarlig Borghild Feet, Knowit, administerende direktør Morten Kolseth, Isbjørn Is, merkevareutvikler Tom Lekven Nilsen, Knowit, tekstforfatter Jan-Frode Christensen, Knowit, identitetsdesigner May Åshild Myrvang, Knowit, markeds- og kommunikasjonssjef Marvel Skreien Stigen, Isbjørn Is og grafisk designer Anna-Ragnhild Røynstrand, Knowit.

– Vi har ønsket å skape en leken, utadvendt, moderne og uttrykksfull identitet. Den visuelle identiteten skal tydelig avspeile hvilken kategori Isbjørn Is tilhører, gjennom sin organiske form, kremet bunnfarge og sjokoladebrune font, sier identitetsdesigner May Åshild Myrvang i Knowit.

Administerende direktør Morten Kolseth har store ambisjoner for at utfordreren Isbjørn Is skal fortsette å bite fra seg i markedet, og har satset offensivt på ekspansjon i både produksjon og distribusjon.

– Vi har gjort store investeringer de siste årene, og har ambisjoner om å ta nye markedsandeler i sesongen som ligger foran oss. Å ha fått en ny og solid identitet på plass er et viktig fundament når vi skal lykkes med å nå våre mål i årene som kommer, sier Kolseth i Isbjørn Is.

Involverte byråer

82683 63032 original
Knowit Experience
B

Borghild Feet

Kundeansvarlig

J

Jan-Frode Christensen

Tekstforfatter

M

May Åshild Myrvang

Identitetsdesigner

J

Jan-Frode Christensen

Tekstforfatter

A

Anna-Ragnhild Røynstrand

Grafisk designer