Ledelse i koronaens tid

Ny kampanje fra Virke tar for seg kunsten å omstille under en krise

Virke

2020 har vært et usedvanlig år fylt med utfordringer mange ikke kunne forutse. Korona har satt sitt preg på hele landet, og da i særdeleshet norske virksomheter som over natten fikk hverdagen snudd på hodet. Ny kampanje fra Virke setter lys på ledelse i koronaens tid.

Virkes nye kampanje «Omstillerne» gir et innblikk i hvordan hverdagen har vært for norske ledere under korona, og hva de har gjort for å omstille seg.

Ønsker å inspirere og dele erfaringer

– Mange bedrifter har blødd i den tiden vi har vært gjennom. Med denne kampanjen har vi et ønske om å dele erfaringer og finne ut mer om hvordan de ulike har håndtert situasjonen. Hva tenkte de når koronaen kom, hva har de gjort og hvordan ser de nå på fremtiden, er alle spørsmål vi har stilt. For det er ved å lære av andres erfaringer at vi kan ruste oss for fremtiden, forteller Inger Elisabeth Sagedal, direktør for marked og kommunikasjon i Virke.

Bedriftene Virke har snakket med forteller om frustrasjon, men også om hvordan de har snudd seg rundt for å omstille seg i en tid hvor alt har vært uforutsigbart.

– Med kampanjen har vi et ønske om å løfte frem de som har stått i motvind, og er det noe disse intervjuene har vist oss, så er det norske bedrifters unike evne til å se muligheter og finne løsninger når alt butter i mot, sier kreativ leder i Something Good, Markus Lind.

In-house produksjon

Det har vært personlig motiverende å jobbe med kampanjen forteller byråleder i Something Good, Mai-Bente Paulsen.

– Det som gjør det personlig er jo at vi som gründerbyrå har virkelig fått kjenne på kroppen hvordan det er å stå gjennom en krise. Da er det ekstra godt å ha noen som Virke i ryggen, som hjelper deg med å styre skuta trygt i havn. Dette er også noe alle de vi har snakket med har fremhevet. Å høre hvordan de ulike bedriftene har klart å snu seg rundt og komme seg gjennom krisen har vært veldig inspirerende, da vi selv har vært nødt til å se på hvordan vi kan jobbe annerledes og smartere under denne tiden. For selv om man blir teppebombet med negative nyheter rundt resesjon og konkurser, er det viktig å heve blikket og se at en krise også kan by på nye muligheter, sier Paulsen.

Selv har Something Good gjort endringer i byrået gjennom blant annet å bygge opp en egen produksjonsenhet.

– Vi har hatt et ønske om å hjelpe kundene med å selv lage produksjoner som denne. Serien er en av de første som er produsert i sin helhet på huset og viser fem ulike ledere fra fem ulike bransjer. I tillegg til de fem hovedfilmene, ble det produsert en rekke taktiske uttak til sosiale medier, samt bannere og karuseller, forteller Lind.

Andre involverte

H

Hanne Valdø Stiebel

Direktør for marked og kommunikasjon i Virke