I mars 2020 stoppet verden mer eller mindre helt opp på grunn av Covid-19. Hverdagen ble snudd opp-ned både i privatlivet og på arbeidsplassene. I en situasjon der vi alle jobbet fra hjemmekontor, fikk by north en tidskritisk utfordring. Hvordan kunne vi hjelpe Aminor, verdens eneste oppdretter av flekksteinbit, fra å være en B2B-aktør med hoteller og restauranter som viktigste marked, til å henvende seg til vanlige forbrukere før grillsesongen startet?
Vi startet med å utvikle et nytt navn, Arcticas, og en brand story som forteller historien om et unikt produkt, nærhet til naturen og behovet for å finne bærekraftige produksjonsmodeller for sjømat. Navnet Arcticas kommer fra superkontinentet Arctica, som da det gikk i oppløsning åpnet opp de arktiske havområdene, der flekksteinbiten har sitt naturlige habitat. Det er også en referanse til flekksteinbitens latinske navn, Anarhichas Minor.
Den visuelle identiteten er forankret i skandinavisk estetikk, med en fargepalett inspirert av naturen der Arcticas holder til, referanser til norsk kulturarv, naturlige teksturer og en dempet typografi. Vi utviklet også en egen emballasje med en unik, distinkt form for at Arcticas skulle skille seg ut fra andre produkter i samme kategori, som gjerne bruker standardemballasjer.
Sammen med den anerkjente kokken Roy Magne Berglund utviklet vi en serie oppskrifter for å inspirere kundene og vise den unike kvaliteten til produktet. Både prosessen og det ferdige resultatet ble filmet og fotografert av Dan Mariner, og det ferdige resultatet kan oppleves på den nye nettsiden til Arcticas. Hele prosjektet ble gjennomført på bare tre uker, takket være et dedikert team og en engasjert og ambisiøs kunde.
Involverte byråer
Håvard Sandaa Karlsen
Rådgiver
Bjørn Heggdal
Emballasje
Involverte
Roy Magne Berglund
Kokk / styling
Dan Mariner
Fotograf