Navn og visuell identitet for Arcticas

Hva gjør du når verden stopper opp, og markedet forsvinner? By North har hjulpet Aminor, verdens eneste oppdretter av flekksteinbit, med å henvende seg til vanlige forbrukere.

Casefilm

I mars 2020 stoppet verden mer eller mindre helt opp på grunn av Covid-19. Hverdagen ble snudd opp-ned både i privatlivet og på arbeidsplassene. I en situasjon der vi alle jobbet fra hjemmekontor, fikk by north en tidskritisk utfordring. Hvordan kunne vi hjelpe Aminor, verdens eneste oppdretter av flekksteinbit, fra å være en B2B-aktør med hoteller og restauranter som viktigste marked, til å henvende seg til vanlige forbrukere før grillsesongen startet?

Foto01
Foto02
Foto03
Foto04
Foto05

Vi startet med å utvikle et nytt navn, Arcticas, og en brand story som forteller historien om et unikt produkt, nærhet til naturen og behovet for å finne bærekraftige produksjonsmodeller for sjømat. Navnet Arcticas kommer fra superkontinentet Arctica, som da det gikk i oppløsning åpnet opp de arktiske havområdene, der flekksteinbiten har sitt naturlige habitat. Det er også en referanse til flekksteinbitens latinske navn, Anarhichas Minor.

Arcticas mockups kvad eske
Arcticas mockups palett
Arcticas mockups trekant eske
Inspo
Arcticas mockups fiskekasser

Den visuelle identiteten er forankret i skandinavisk estetikk, med en fargepalett inspirert av naturen der Arcticas holder til, referanser til norsk kulturarv, naturlige teksturer og en dempet typografi. Vi utviklet også en egen emballasje med en unik, distinkt form for at Arcticas skulle skille seg ut fra andre produkter i samme kategori, som gjerne bruker standardemballasjer.

Arcticas mockups tag
Arcticas mockups tape
Arcticas mockups visittkort
Arcticas mockups ponzu
Arcticas mockups brevark
Arcticas mockups brosjyre

Sammen med den anerkjente kokken Roy Magne Berglund utviklet vi en serie oppskrifter for å inspirere kundene og vise den unike kvaliteten til produktet. Både prosessen og det ferdige resultatet ble filmet og fotografert av Dan Mariner, og det ferdige resultatet kan oppleves på den nye nettsiden til Arcticas. Hele prosjektet ble gjennomført på bare tre uker, takket være et dedikert team og en engasjert og ambisiøs kunde.

Involverte byråer

Involverte

R

Roy Magne Berglund

Kokk / styling

D

Dan Mariner

Fotograf