Norsk bio-startup med ny identitet

Mycela, Norges første produsent av 100 prosent nedbrytbart biomateriale fra sopp og lokalt avfall, har fått ny visuell identitet og nettside, signert Bleed.

Mycela utvikler materialer med spesialtilpassede egenskaper for bruk innen kunst, interiør og arkitektur. Gjennom å bruke en levende organisme som sopp, omdannes ulike typer organisk avfall som for eksempel trevirke, tekstil, papp og likendne til et konkurransedyktig, sirkulært og 100 prosent bærekraftig alternativ til tradisjonelle materialer med høyt miljøavtrykk.

2 Mycela BC
3 Mycela catalogue
4 Mycela signage
5 Letterhead

Den Oslo-baserte start-upen bruker mycelium-teknologi (rotsystemet til sopp) og lokalt avfall for å skape fremtidens materialer som er positive for både mennesker og miljøet. Med den nye visuelle identiteten ønsket Mycela å treffe målgruppen med et estetisk, innovativt og lekent visuelt språk, kombinert med soppens vakre og organiske formspråk, som har vært viktige elementer å få frem.

– Det har vært spennende å utforske komposteringsprosessen av mycelium-materialet og skape en visuell identitet som spiller rundt den. Livssyklusen til materialet er sirkulært, derfor ble prosessen rundt kretsløpet og kompostering også hovedideen for det visuelle språket, sier senior designer i Bleed, Jana Papiernikova.

– Bleed har visualisert visjonen vår bedre enn vi hadde turt å drømme om på et begrenset oppstarts-budsjett. De har også vært en god sparringspartner helt fra idéfasen til ferdigstilling. Vi har nå fått en identitet og nettside som veldig elegant uttrykker skjæringspunktet biologi, design og natur, som vi kan være stolte av, sier Reneé Isabel Bakkemo, Founder og CEO i Mycela.

Mycela founders
Gründer-trioen bak Mycaela: Renée Isabel Bakkemo, Maria Helena Aaslund og Andrea Gamst. 
9 Mycela card
Visittkort.
10 Mycela illustration detail
Illustrasjons-detalj.

Involverte byråer

90284 22fa4 original
Bleed
J

Jana Papiernikova

Senior Designer